Czym jest mapa ciepła? Poznaj ważny element analizy jakościowej

19 maja 2022

Mapa ciepła jest to statyczny obraz przedstawiający dane jakościowe dotyczące zaangażowania Twojego Klienta na stronie sklepu. Ma formę zrzutu ekranu Twojej witryny z oznaczonymi kolorami ciepłymi lub chłodnymi.

Zależnie od tego z jaką mapą mamy do czynienia, może ona przedstawiać kolorowe obszary zwiększonej intensywności kliknięć w danym miejscu – są to obszary ciepłe. W przypadku scroll map temperatura koloru obrazuje, jak głęboko użytkownicy przewijają Twoją stronę.

Mapy cieplne wyglądają bardzo atrakcyjnie, jednak wymagają analizy. Umiejętność wyciągania wniosków z heatmap jest bardzo istotna, ponieważ nasze działania mają przyczynić się do optymalizacji konwersji. Jest to dla Ciebie nowy temat? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak spełnić oczekiwania użytkowników w swojej witrynie internetowej!

Co oznaczają kolory w mapie ciepła?

Czerwony – najpopularniejsze elementy

Żółty – obszary cieszące się mniejszym zainteresowaniem

Niebieski lub zielony – miejsca odwiedzane najrzadziej

Procent osób, które nie docierają na sam koniec strony:

81%

Jakie są rodzaje map cieplnych?

Mapa ciepła pomoże Ci zweryfikować dokładniej zachowania użytkowników Twojej strony.

Jest wiele rodzajów map ciepła, jednak najbardziej popularne są mapy kliknięć oraz scroll mapy (przewijania). Wśród map kliknięć możemy wyodrębnić (w zależności od możliwości narzędzia z którego korzystamy) klasyczne Click Maps, Rage Click Maps oraz Death Click Maps.

Click Maps – mapa, która pokaże Ci wszystkie miejsca, w których użytkownicy wykazują zaangażowanie klikając.

 

Rage Click Maps – zobaczymy tu wszystkie tzw. wściekłe kliknięcia, czyli miejsca, w których użytkownik doświadczył frustracji, wykonał szybkie kliknięcia w krótkim czasie na danym elemencie. Przykładem może być element, który nie działa – bo nie jest klikalny, choć jego wygląd to sugeruje. Kolejna sytuacja to moment, w którym użytkownik klika w dany element, ale jego działanie zostało zaburzone (nie działa lub działa z opóźnieniem). Mapa Rage clicków jest tutaj prostą wskazówką do wykrycia elementów problematycznych dla Twoich użytkowników.

 

Death Click Maps – mapy martwych kliknięć – przedstawi wszystkie kliknięcia w elementy, które nie posiadają żadnych funkcji (są całkowicie statyczne) – na mapie death clicków zobaczymy również rage clicki wykonane na elementach nieklikalnych.

 

Scroll Maps – Mapy przewijania obrazują, jak głęboko użytkownicy scrollują Twoją stronę – a zwłaszcza jaki procent użytkowników dociera na sam dół strony.

Desktop-kliknięcia-Videp
Przykładowa click mapa, na której widzimy, że najchętniej klikanym elementem jest video przedstawiające produkt.
Mapa ciepła pozwala lepiej zrozumieć użytkowników i zlokalizować problemowe obszary, a w połączeniu z innymi danymi analitycznymi pomaga wyciągnąć naprawdę wartościowe wnioski.

Gdzie można zobaczyć mapy ciepła? Jak z nich skorzystać?

Aby wygenerować heat mapę naturalnie musimy skorzystać z narzędzi analitycznych przykładowo są to np. MS Clarity (w pełni darmowe,  narzędzie od Microsoftu), Hotjar, Crazy EGG, czy Cux. Narzędzi jest cała masa i na pewno każdy znajdzie coś dla siebie, większość płatnych narzędzi posiada wersje trial lub free plany na ograniczonych warunkach.

Grafika przedstawia narzędzia analityczne, z których korzystaliśmy w naszej dotychczasowej pracy.

Co daje analiza mapy ciepła?

Dzięki mapom ciepła możesz sprawdzić, czy Twoi użytkownicy:

 

  • Docierają do ważnych miejsc (przykładowo – kiedy istotne elementy umieścisz zbyt nisko, scroll mapa powie Ci, czy użytkownicy w ogóle docierają do tego miejsca).
  • Odnajdują przyciski i linki znajdujące się w sklepie (mapy kliknięć wskażą elementy na które użytkownicy klikają oraz z jaką częstotliwością).
  • Nie skupiają uwagi na elementach nieistotnych (wówczas masz sygnał co warto usunąć, aby uniknąć rozpraszania np. w koszyku).

Nie ulega wątpliwości, że mapy ciepła są bardzo przydatne. Monitorowanie zachowania użytkowników i odpowiednia analiza przedstawionych danych to pierwszy krok, który pozwoli wykryć błędy na stronie nawet przy niewielkim nakładzie finansowym. Pamiętajmy że powinny one nam służyć na każdym etapie projektu. Nie tylko na początku do wyłapywania błędów, lecz także do jego ciągłego rozwoju i ulepszania.


Możesz samodzielnie zacząć działać w tym temacie, albo zlecić to zadanie profesjonalistom. Mapy ciepła, wymagają poprawnego skonfigurowania wybranego narzędzia, następnie sformułowania z nich  trafnych wniosków oraz docelowo wdrożenia planowanych zmian przez developerów. Nie wystarczy przyglądać się pięknym kolorom – tutaj liczy się podejmowanie dalszych działań. Od sukcesu dzieli Cię tylko jeden krok, a może jeden przycisk? Sam zdecyduj, jaki kierunek obierzesz.

Małgorzata Urbańczyk

Specjalistka UX. Zajmuje się audytowaniem stron sklepów internetowych. Przeprowadza analizy zachowań użytkowników za pomocą danych jakościowych, w celu jak najlepszej optymalizacji konwersji.

zobacz także

Sklep internetowy PrestaShop – przykłady błędów, których możesz uniknąć

PrestaShop jest oprogramowaniem na licencji Open Source, co znaczy, że możesz bezpłatnie i całkowicie legalnie dokonywać dowolnych zmian. Masz więc ogrom możliwości. Ponadto nie płacisz żadnego abonamentu za posiadanie takiego sklepu. Wykorzystaj ten potencjał, by stworzyć sklep internetowy PrestaShop, który będzie intuicyjny, szybki i odpowiadający na konkretne potrzeby Twoich klientów. 0 Tyle sprzedawców na całym świecie wybrało oprogramowanie PrestaShop Tworząc sklep należy pamiętać, że…

Czytaj więcej

Dlaczego identyfikacja wizualna to temat, który warto zgłębić już na początku biznesu?

Identyfikacja wizualna, czyli to, co w Twojej firmie jest widoczne na pierwszy rzut oka, ma niebagatelne znaczenie w kontekście wyników sprzedażowych. W końcu pierwsze wrażenie robi się tylko raz…   Chcesz coli? Co przyszło Ci do głowy po przeczytaniu tego pytania? Czerwona puszka, lub butelka z napisem, który jest rozpoznawany w najbardziej odległych zakątkach świata. To jest właśnie potęga dobrze zaprojektowanego logotypu, która sprawia, że każdy wie…

Czytaj więcej

Co powinien mieć Twój sklep online w 2022

Ostatnie dwa lata upłynęły pod znakiem pandemii, co znacznie przyczyniło się do rozwoju, branży e-commerce. Nawet Klienci przyzwyczajeni do zakupów stacjonarnych niejednokrotnie zmuszeni byli zamawiać produkty, czy usługi za pośrednictwem internetu.To sprawiło, że wiemy już o wiele więcej na temat tego, co powinien zawierać sklep internetowy w 2022 roku. Zachowania zakupowe klientów na podstawie raportu Omni-commerce Wiele z funkcjonalności, które do niedawna były jeszcze…

Czytaj więcej