Dane jakościowe – co o nich wiemy?

12 stycznia 2023

Zdjęcie dwóch osób analizujących dane jakościowe w biurze przy otwartym laptopie

Myśląc o danych wyobrażasz sobie najczęściej liczby, które możesz wyciągnąć z narzędzi analitycznych takich, jak Google Analytics. Jednak dane to nie tylko cyferki…

Dane ilościowe powiedzą Ci „co, gdzie i za ile”, natomiast dane jakościowe powiedzą Ci „dlaczego”.

Zaledwie tyle małych firm w PL przyznało, że analizuje dane (raport Big Data w Polsce 2020, www.przemyslprzyszlosci.gov.pl)
6%

Przykładowo przyjmijmy scenariusz, że masz 5-stopniowy lejek sprzedażowy. Twoi Klienci nie mają problemów z przejściem pierwszego kroku i kolejnego, jednak problemy rozpoczynają się dopiero w 3 kroku. Dlaczego?

Dane ilościowe nie powiedzą Ci co się dzieje. Musisz więc dowiedzieć się tego sięgając po dane jakościowe. Jakie?
Z pomocą przyjdą Ci np. nagrania wizyt użytkowników oraz mapy ciepła (heat maps). Możesz też wprost zapytać Klientów w czym mają problem, za pomocą ankiet.

Nagrania wizyt i mapy ciepła – elementy, które tworzą dane jakościowe.

Do tego typu danych dostępnych jest wiele narzędzi. Niektóre posiadają próbny trial lub mniej wypasioną wersję darmową. Jednak nawet darmowe wersje są w stanie dostarczyć Ci wielu cennych informacji na temat tego, co robią użytkownicy Twojego sklepu czy strony lub czego nie robią, choć powinni.

Implementacja takich narzędzi to doskonały pomysł, jeśli chcesz świadomie wprowadzać działania optymalizujące konwersję.

Przykładem narzędzi, w których zobaczysz nagrania wizyt użytkowników są Hotjar, Cux, Yandex, Metrica czy w pełni darmowy MS Clarity. Sprawdź nasze artykuły na temat map ciepła.

Analiza nagrań użytkowników – ważny element analizy jakościowej

Nagrywanie sesji pomaga Ci zweryfikować, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po stronie. Możesz prześledzić całą drogę użytkownika od początku wejścia na stronę, aż do jej opuszczenia. Co dzięki temu zweryfikujesz?

Na pewno działania, które są kłopotliwe i sprawiają problemy osobom przebywającym na stronie, jak i te dla nich atrakcyjne. Dowiesz się również skąd przychodzą i w którym momencie opuszczają Twój sklep, co może okazać się bardzo cenną informacją.

Co daje Ci analiza nagrań?
Pozwala Ci wejść w tzw. „buty klienta”. Dzięki temu szybko dowiesz się o wszystkich nieprawidłowościach związanych ze stroną.

Zrzut ekranu z programu Clarity pokazujący tzw. mapę ciepła
Mapa ciepła pokaże Ci, które miejsca na stronie są klikane najczęściej.
Kolor czerwony na mapie ciepła przedstawia najpopularniejsze i najczęściej klikane elementy. Kolory żółte, zielone, czy niebieskie cieszą się mniejszym zainteresowaniem użytkowników.

Jak jeszcze zebrać dane jakościowe? Odpowiedź to ankiety!

Badanie opinii – ankiety, sprawdzają się kiedy Twój sklep nie generuje bardzo dużego ruchu, który jest niezbędny do wyciągnięcia prawidłowych wniosków z nagrań, czy map cieplnych.
Pamiętaj jednak, aby nie wstawiać ankiet zaraz na pierwszej stronie ponieważ zależy Ci, aby klient zapoznał się z ofertą, a następnie dokonał konwersji. W takim momencie ankieta mogłaby zwyczajnie zakłócać proces zakupowy.

Dobrym miejscem na ankietę będzie zatem strona potwierdzenia zamówienia lub moment, kiedy użytkownik zamierza wyjść ze strony zamykając ją. Rozważ także wysyłkę ankiety bezpośrednio na adres e-mail.

W ostatnim czasie pojawiło się wiele narzędzi do przeprowadzania ankiet. Za ich pomocą można na przykład badać satysfakcję klientów, lepiej poznawać ich potrzeby oraz oczekiwania, a także usprawniać strony internetowe. Przykładowe narzędzie jakie można wykorzystać to Webankieta.

Opinie użytkowników są bardzo istotne. Dostarczają Ci cennych informacji, dzięki którym wprowadzisz zmiany z korzyścią dla swojej strony. Jak pozyskać opinie użytkowników? Świetną metodą są ankiety internetowe!

Aby zatem spełniać wymagania i potrzeby użytkowników, sklep powinien być nieustannie monitorowany i optymalizowany. Klienci dojrzewają, zmieniają się w związku z tym ich oczekiwania, które warto spełniać. Jeśli będziesz dawać im to czego oczekują, jest duża szansa, że będą do Ciebie wracać.

Zdjęcie pracowników agencji celebrujący sukces biznesowy przy dużym stole w biurze
Zadowoleni klienci, dobrze prosperujący sklep online... Czas na celebrowanie sukcesu!

Dane jakościowe odgrywają szczególną rolę, kiedy prowadzisz sklep internetowy. Dzięki nim jesteś w stanie uzyskać szczegółowe informacje w szybkim czasie.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Portret biznesowy specjalistki UX z Click Leaders - Małgorzaty Urbańczyk

Małgorzata Urbańczyk

Specjalistka UX. Zajmuje się audytowaniem stron sklepów internetowych. Przeprowadza analizy zachowań użytkowników za pomocą danych jakościowych, w celu jak najlepszej optymalizacji konwersji.

zobacz także

Dobra agencja e-commerce. Jak ją znaleźć?

Czym jest agencja e-commerce i jak może Ci pomóc? Agencja e-commerce to zespół profesjonalistów…

Czytaj więcej

Jak budować markę na Instagramie?

Czy istnieje recepta na zbudowanie silnej marki dla Twojego e-commerce na Instagramie? Być może……

Czytaj więcej

CRO – jak zwiększyć sprzedaż bez zwiększania kosztów?

Optymalizacja współczynnika konwersji (z ang. conversion rate optimisation, w skrócie CRO) dotyczy wszystkich działań,…

Czytaj więcej