Jak budować markę na Instagramie?

03 stycznia 2023

Grafika pokazująca telefon komórkowy z elementami wizualnymi Instagrama

Czy istnieje recepta na zbudowanie silnej marki dla Twojego e-commerce na Instagramie? Być może… Już za chwilę przeprowadzimy Cię po cennych radach i zdradzimy, jak zbudować silny content, który sprzedaje! Zainteresowany?


Branża e-commerce nie zwalnia tempa. Rozwój nowych sklepów internetowych i powstawanie coraz silniejszej konkurencji na rynku wcale nie ułatwia zadania. Jak więc wyróżnić się na tle innych i zbudować od podstaw skuteczny profil na Instagramie?


Musisz wiedzieć, że początki nie należą do najłatwiejszych, ale dzięki naszym wskazówkom zyskasz solidne fundamenty i będziesz wiedział, jak działać. Nie czekaj, zacznij wdrażać nasze pomysły już dziś. Zapisz sobie ten artykuł na później i wracaj do niego systematycznie realizując swój plan – na sukces!

Od czego zacząć? Zacznij od podstaw!

Warto na początku zastanowić się, czy Twoja strona internetowa działa poprawnie. Dlaczego? Długie ładowanie strony nie zachęci Twoich klientów do zakupu. Musisz także zadbać o działania z zakresu UX (user experience), aby ze sklepu korzystało się łatwo i przyjemnie. Proces przejścia z Instagrama do Twojego sklepu online powinien być sprawny i bez żadnych „niespodzianek”. Kilka sekund wyczekiwania na załadowanie się, wystarczy, żeby zniechęcić użytkowników do zakupów właśnie w Twoim sklepie.

 

Kolejny krok to…

Analiza konkurencji

Sprawdź, jakie treści dodają inni, ale absolutnie ich nie kopiuj! W dzisiejszych czasach autentyczność i oryginalność jest na wagę złota. Analizując konkurencję zyskasz:

  • wiedzę na temat jej grupy docelowej
  • w jaki sposób promują swoje produkty i z jakich kanałów komunikacji korzystają
  • informację, w jaki sposób klienci reagują na poszczególne posty, czy relację
  • opinie użytkowników o produkcie i usłudze konkurencji. Uwaga: Jest to niezwykle pomocne – możesz w ten sposób wywnioskować z czego klienci nie są zadowoleni i wykorzystać to u siebie. Ucz się na błędach innych…

Znajdź swoją niszę – to bardzo ważne, jeżeli chcesz przebić się i wyróżnić na tle pozostałych!
Wnioski wyciągnięte? Lecimy dalej!

Najważniejsze miejsce na Twoim Instagramie – BIO!

Biogram to wizytówka firmy – jest to pierwsza rzecz na jaką patrzą użytkownicy. Co musi zawierać? Obowiązkowo link do strony internetowej, aby łatwo można było przejść do sklepu i co najważniejsze informacje o Twojej marce – napisz czym się zajmujesz lub jakie produkty produkujesz.

Nie rozpisuj się… Ma być krótko i treściwie. Dokładnie…

0
Tyle znaków ze spacjami możesz przeznaczyć na swoje IG BIO

Strategia wizualna w budowaniu marki na Instagramie

Kolory w grafikach na Instagramie muszą być spójne z Twoim brandingiem.

Przykładowo: Jeżeli prowadzisz gabinet masażu orientalnego, gdzie na zdjęciach królują takie odcienie jak ciemna zieleń, brąz, czy beż – w komunikacji social media nie idź w jaskrawy żółty, czerwony lub niebieski. Nie będzie wyglądać to dobrze w feedzie Instagrama – wprowadzisz niepotrzebny chaos, a przecież chcesz, aby profil był estetyczny i przyjemny dla oka, prawda?

Znajdź też font, który pasuje do Twojej marki i wykorzystuj go podczas tworzenia grafik.

Przykłady moodboardów, czyli propozycji na identyfikację wizualną marki
Im bardziej spójna identyfikacja wizualna, tym większa wiarygodność Twojej marki.

Nie masz pomysłu gdzie Tworzyć grafiki do postów?
Wypróbuj darmowy program Canva – jest bajecznie prosty w obsłudze. Jeżeli nie wiesz, jak zacząć, to zacznij właśnie tam. Jeżeli jednak nie masz „artystycznej ręki” pozwól zadziałać profesjonalnemu grafikowi. Twoja marka Ci podziękuje!

Samodzielne tworzenie contentu graficznego jest do przyjęcia, kiedy Twój biznes dopiero raczkuje. Szybko się jednak przekonasz, że czas, który spędzasz na tworzeniu grafik powinien być wykorzystany gdzie indziej. Dlatego zaufanie profesjonalistom jest nie tylko słuszne, ale i opłacalne.

Stwórz harmonogram angażujących postów

Wejdź w buty klienta i zastanów się co chciałbyś oglądać i czytać na takim profilu, jak Twój. Wypisz swoje pomysły, a następnie przejdź do planowania treści. Nie wiesz o czym pisać, co publikować? Mamy dla Ciebie małą podpowiedź…

  1. Post angażujący – zapytaj o opinie obserwatorów na dany temat.
  2. Post edukacyjny – podziel się wiedzą z innymi.
  3. Post produktowy – przedstaw swój produkt w sposób kreatywny i subtelny, tak aby przyciągnął uwagę obserwujących. 

Pamiętaj, że systematyczność jest bardzo ważna. Wrzucenie kilku postów raz w miesiącu nie przyniesie pożądanych efektów. Bądź w swoich działaniach regularny i konsekwentny. Aby osiągnąć swój cel możesz skorzystać z darmowego programu Creator Studio w którym zaplanujesz posty na Instagramie na cały miesiąc, wybierając datę i godzinę – teraz z pewnością nic Ci nie umknie!

Zrzut ekranu przedstawiający widok na kreator do planowania postów na Facebooku i Instagramie
Kreator postów to intuicyjne narzędzie, które będzie Cię wspierać w planowaniu contentu w social media.

Ruszamy dalej! Reklamy płatne – dotrzyj do nowych użytkowników

Dlaczego warto inwestować w płatne reklamy na Instagramie? Nie ma w tym głębszej filozofii… Po prostu łatwo możesz dotrzeć do nowych użytkowników. Reklamę można skierować do wybranej grupy docelowej, pozyskujesz w ten sposób konkretną grupę osób.

Nie musisz obciążać swojego budżetu kwotami z księżyca – na początek wystarczy symboliczny wkład finansowy. Przekonaj się o sile reklam szczególnie podczas promocji, będziesz mile zaskoczony.

Influencerzy – oni wiedzą, jak budować markę na Instagramie!

Najszybciej rozwijający się sposób na pozyskanie nowych klientów i rozwoju profilu – influencer marketing. Jakie korzyści przynosi?


Obecność influencera wzmacnia wizerunek Twojej marki przez przyciągnięcie jego obserwatorów na Twój teren, co poprawia zasięgi Twojego profilu. Kolejną korzyścią jest zwiększenie wiarygodności, no bo „skoro twórca internetowy poleca, to musi być dobre i sprawdzone”. Masz szansę pozyskać nowych obserwujących, więc czego chcieć więcej?

Ekran telefonu, z którego wylatują animowane serduszka, jako symbol fanów na kontach influencerów
Wykorzystaj popularność influencerów do poszerzania zasięgów Twojej marki.
Dobry influencer to ktoś, kto wyznaje wartości zgodne z misją Twojej marki. Jeżeli pozyskasz właściwą osobę, Twój biznes zyska ambasadora w sieci. To wielka korzyść, zwłaszcza w zakresie budowania wizerunku i rozpoznawalności marki.

Insta Story – jak budować markę na Instagramie, to właśnie tak!

Doskonały format publikowania treści, dzięki któremu możesz się komunikować z obserwatorami, informować ich o nowych produktach lub usługach. Pojedyncza relacja trwa 15 sekund, a całe story istnieje w sieci przez 24 godziny, o ile nie zostanie zapisane w specjalnym folderze.

Musisz pamiętać o tym, że użytkownik wchodząc na Instagram nie przegląda najpierw zdjęć, tylko ogląda Insta Story! Relacje wyświetlają się jako pierwsze, dlatego są tak cennym kanałem komunikacji.

Nie wiesz co pokazywać? Czytaj teraz uważnie, bo właśnie zdradzamy Ci brandowe smaczki…

Pokaż swoje produkty – opowiedz o nich skupiając się przede wszystkim na korzyściach. Jeżeli jesteś właścicielem salonu kosmetycznego, pokaż zabieg i opowiedz, jak pozytywnie wpływa na skórę.

Pokaż dzień z życia firmy – obserwatorzy chętnie zobaczą co dzieje się u Ciebie „od kuchni”. Nagraj story jak pakujesz produkty, przedstaw etapy produkcji, możesz też pokazać pracowników – opowiedzieć o ich pracy, czym się zajmują i za co są odpowiedzialni. Pokazując siebie i swój zespół na Insta Story budujesz zaufanie i wiarygodność. 

Udostępniaj relacje – klienci często oznaczają marki przy produktach, które zakupili – warto to wykorzystać i docenić. Im częściej udostępniasz ich materiały, tym częściej oni będą udostępniać Twoje.

Dziel się z innymi branżowymi ciekawostkami – wiedzy nigdy nie za wiele! Nagrywaj poradniki, tutoriale, czy recenzje. Niech Twój content będzie wartościowy. 

Zrzuty ekranu z przykładami aktywności na Instagramie, np. konkurs, IG live
Nie daj się nudzić followersom swojej marki na Instagramie.
Pamiętaj, aby zachować odpowiednie proporcje w dodawaniu postów sprzedażowych. Algorytm Instagrama szybko wyczuje nachalną sprzedaż i będzie obcinać zasięgi.

Czy konkurs na Instagramie to dobry pomysł na promocję?

Jak „obudzić” swoich obserwatorów i przypomnieć im o sobie? Zorganizuj konkurs!
Cykliczne, czy te „raz na jakiś czas” przynoszą często zaskakujące efekty. Jest to dobra forma na promocję w momencie, kiedy dopiero zaczynasz albo, jeżeli chcesz uaktywnić obserwatorów po chwili nieobecności. Najlepiej zorganizować konkurs z prostymi zasadami, wtedy liczba chętnych będzie większa.

Przykłład konkursu na Instagramie
Przemyślany konkurs to świetny sposób na pozycjonowanie marki w sieci.

Współpracuj z innymi

Konkursy z innymi markami są coraz bardziej popularne. O co chodzi?
Jeżeli jesteś właścicielem siłowni możesz połączyć siły z marką produkującą odzież sportową lub cateringiem dietetycznym. Twoi obserwatorzy będą zachwyceni, a korzyści poniosą obie marki.

Bądź na bieżąco... Postaw na Reelsy!

Rolki (reelsy) na Instagramie pojawiły się w listopadzie 2021 roku. Tak zyskały na popularności, że obecnie to właśnie na nich opiera się cały Instagram. Rolki to nowy kanał publikacji ukierunkowany głównie na treści video. Możesz tworzyć tam krótkie filmy (montować, edytować, ulepszać), a następnie dodać je na swój profil. Maksymalny czas trwania rolki to 60 sekund.

Dlaczego warto?

Algorytm Instagrama promuje wszystkie nowości – udostępniona przez Ciebie rolka pojawi się na początku wszystkich publikacji i będzie o wiele bardziej widoczna, niż post. Jednak najważniejszą zaletą rolek jest fakt, że są one pokazywane zupełnie nowym odbiorcom – zatem masz wyjątkową szansę na pozyskanie obserwujących.

Sposób na algorytm na Instagramie? Mamy go!

Tabelka porównująca działania, które są promowane, albo obniżane w hierarchii przez algorytm
Dowiedz się, co robić, aby żyć w zgodzie z algorytmem Instagrama.

Czy już wiesz, jak budować markę na Instagramie?

Obecnie w internetowym świecie nie wystarczy mieć profilu w mediach społecznościowych – musisz być zaangażowany i dopasować się do bieżących trendów. Ostatnie miesiące zapoczątkowały rozwój video marketingu, który intensywnie się rozwija i zostanie z nami na dłużej. Uwaga: To nie chwilowy trend!

 

Wszystkie marki, które nie podążają za nowościami pozostają niestety daleko w tyle. Najwyższy czas, aby rozpocząć działania na profilu IG, do dzieła!

Jeżeli pomimo powyższych porad gubisz się w świecie online – napisz do nas. Pomożemy Ci stworzyć na Instagramie silną markę, która generuje zyski!

Portret biznesowy: Julia Lach, pracownik działu kreatywnego w agencji e-commerce Click Leaders

Julia Lach

Specjalistka social media. W dziale kreatywnym zajmuje się digital marketingiem. Dzięki jej działaniom Twoja marka sprawnie przedziera się do przodu wykorzystując najnowsze trendy.

zobacz także

Dobra agencja e-commerce. Jak ją znaleźć?

Czym jest agencja e-commerce i jak może Ci pomóc? Agencja e-commerce to zespół profesjonalistów…

Czytaj więcej

Dane jakościowe – co o nich wiemy?

Myśląc o danych wyobrażasz sobie najczęściej liczby, które możesz wyciągnąć z narzędzi analitycznych takich,…

Czytaj więcej

CRO – jak zwiększyć sprzedaż bez zwiększania kosztów?

Optymalizacja współczynnika konwersji (z ang. conversion rate optimisation, w skrócie CRO) dotyczy wszystkich działań,…

Czytaj więcej