Jak znaleźć dobrego copywritera?

30 września 2022

Animowana postać męska trzymająca sporych rozmiarów ołówek, stojąca przed ogromnym ekranem komputera

Dlaczego Twoja marka potrzebuje dobrego copywritera?

Jeżeli prowadzisz biznes online z pewnością zwracasz uwagę na to, co Twoim klientom rzuca się w oczy w pierwszej kolejności. Identyfikacja wizualna, nowoczesny wygląd strony internetowej, nienaganna prezentacja produktów. Za tym wszystkim stoją jednak słowa, które docierają do umysłów osób odwiedzających Twoją stronę. To, w jaki sposób opowiesz im o swojej marce, może mieć znaczny wpływ na ich decyzje zakupowe i nie tylko. I tu z pomocą przychodzi osoba, która może Ci pomóc. Jednak znalezienie dobrego copywritera może nie być takie łatwe.

Jakie są cechy dobrego copywritera?

Szukając odpowiedniej osoby do swojego zespołu, przemyśl, jakie cechy powinien posiadać idealny copywriter.

Fotografia przedstawiająca kobietę z kręconymi włosami wykonującą pracę copywritera
Dobry copywriter pomoże wydobyć walory produktów, które sprzedajesz.

Ma lekkie pióro

To podstawowa i oczywista cecha – dobry copywriter pisze z łatwością. Ma szeroki zasób słów, nie robi błędów ortograficznych, ani stylistycznych. Potrafi w szybki sposób skomponować chwytliwe hasło i napisać treści tak, aby czytało się je przyjemnie.

0
150 tysięcy to przybliżona liczba słów zawartych w słowniku języka polskiego. Czy znasz wszystkie?

Rozumie cel poszczególnych zadań

Nie wystarczy „dobrze pisać”. Tworzenie odpowiednich treści to przede wszystkim świadomość tego, gdzie będą one wykorzystywane. To kolejna umiejętność dobrego copywritera. Tak zwane pisanie pod SEO znacznie się różni od treści do mediów społecznościowych. Opisywanie produktów również rządzi się innymi prawami niż hasła na popupy, czy bannery.

Umiejętność pisania wydaje się być banalnie prosta. Szybko się jednak przekonasz, jakie znaczenie dla konwersji ma chociażby odpowiednio napisany tytuł maila sprzedażowego, albo treść reklamy na Facebooku.

Dobrze wyczuwa język grupy docelowej

Kolejnym talentem, który cechuje dobrego copywritera jest dopasowanie języka do odbiorców. Przykład? Grupa młodych dziewcząt chętnie zidentyfikuje się luźnymi i bezpośrednimi zwrotami, które nie będą miały racji bytu w przypadku copy na stronie kancelarii adwokackiej. Jeżeli zainwestujesz w dobrego copywritera zauważysz, że jest to osoba, która czyta i analizuje dane na temat grupy docelowej. Ustalenie, do kogo się pisze powinno być tu absolutnym priorytetem.

Obraz ze strony marki kobiecej przedstawiający zdjęcie ćwiczącej kobiety
Odpowiednio skonstruowana treść zachęca do interakcji.

Nie zatraca się literacko

Dobry copywriting to z pewnością umiejętne operowanie grą słów i skojarzeniami, które u czytającego wywołują odpowiednie emocje. Nie jest natomiast poezją, w której odbiorca musi się zastanawiać, co autor miał na myśli. Przerost formy nad treścią, szukanie kwiecistych epitetów, nadmiar zdań złożonych – to wszystko grzechy, które wciąż popełnia zbyt wiele piszących osób. Dlatego warto znaleźć osobę, która potrafi zachować balans pomiędzy tzw. flow, a merytorycznym „mięskiem”.

Jak pisać, żeby nawiązać więź z klientem?

Empatia to słowo klucz, także w przypadku copywritingu. Dobry specjalista przede wszystkim odpowie sobie na kilka pytań: co trapi moją grupę docelową? Co ich bawi, a co denerwuje? Co spędza im sen z powiek? Czego potrzebują, żeby poczuć się lepiej?
Jedną z technik, które mogą okazać się tu przydatne jest dopuszczenie odbiorców do głosu poprzez umiejętne zadawanie pytań. Internauci uwielbiają mówić o sobie, swoich problemach zdrowotnych, małych porażkach, czy sukcesach. Dlatego każdy post na interakcję powinien być zakończony pytaniem.

Przykłady grafik do postów w mediach społecznościowych
Zadaj odbiorcom pytanie, na które chętnie odpowiedzą.

Kolejnym sposobem jest wyprzedzanie potencjalnych pytań klientów. Na podstawie korespondencji z działem obsługi klienta można z łatwością wyłuskać najpopularniejsze pytania i odnieść się do nich w treściach, używając zwrotów takich jak: „nie wiesz jak stosować nasze suplementy?”, „czy mamy dostawę do paczkomatów?”, albo „jeżeli chcesz dołączyć do programu lojalnościowego…”. Dzięki takiej postawie wzbudzisz większe zaufanie, a także sprowokujesz odbiorców do zadawania kolejnych pytań.


Warto także zainteresować się, czym jest storytelling i jak wpływa na zacieśnianie więzi pomiędzy piszącym i czytającym. Wzbudzenie u odbiorcy poczucia „ja też tak mam” to już połowa sukcesu.

Ludzie uwielbiają historie, które wzbudzają reakcję „me too''! Dobry storytelling generuje prawdziwe emocje i to jest właśnie moim celem, kiedy tworzę treści.

Jak pisać, żeby sprzedać?

Czy do zadań dobrego copywritera należy sprzedawanie? Częściowo tak. Dobrze skonstruowany tekst zakończony odpowiednim CTA może i powinien przybliżyć Twojego klienta do zakupu. Tu przydadzą się specyficzne techniki lingwistyczne, jak chociażby „reguła niedostępności” – czyli stwarzanie poczucia, że produkt jest limitowany i naprawdę warto go kupić i to teraz! Pamiętaj jednak, aby nie wymagać od swojego copywritera, żeby pisał wyłącznie sprzedażowo. Tego typu próby muszą się zakończyć niepowodzeniem.

Zdarzyło Ci się zostać zaczepionym przez nachalnego akwizytora? Czy zależy Ci na podobnych emocjach u odbiorców Twojej marki? No właśnie.

Fotografia przedstawiająca kobiece dłonie na klawiaturze komputera
Tworzenie treści powinno mieć konkretny cel i dobrze jest, kiedy copywriter ma tego świadomość.

Jak pisać, żeby pozycjonować?

Pozycjonowanie w sieci to zupełnie odrębna dziedzina, o której pisaliśmy w jednym z naszych artykułów. Pisanie zgodnie z jej regułami wymaga specyficznych umiejętności, dlatego wielu przedsiębiorców do tego typu zadań zatrudnia dodatkową osobę. Tworzenie opisów produktów, czy kategorii musi spełniać wymagania robotów Google, ale nadal jest przeznaczone dla ludzi! Warto o tym pamiętać, zanim Twój copywriter opublikuje tekst, w którym pojawiają się jedynie słowa…kluczowe.

Czy można sobie wyszkolić dobrego copywritera?

Z naszego doświadczenia agencyjnego możemy wyróżnić dwa typu copywriterów. Pierwszy to copywriter – rzemieślnik, osoba, którą z pewnością możesz wyszkolić. W końcu istnieje wiele kursów i webinarów, w czasie których można się wiele nauczyć na temat skutecznego tworzenia treści. Dla takich osób powstało mnóstwo narzędzi, dzięki którym można znaleźć dostępne synonimy, czy sprawdzić pisownię. Czy taka osoba poradzi sobie z każdym copywriterskim zadaniem? Z pewnością nie. I tutaj na białym koniu wjeżdża copywriter artysta – osoba, która z jednej strony posiada niezbędne kompetencje „techniczne” ale także wrodzony talent, który sprawia, że tworzy po prostu lepsze teksty i robi to o wiele szybciej. Warto także wspomnieć o zupełnie nowej tendencji, jaką jest wykorzystanie sztucznej inteligencji w procesie tworzenia treści. Programy takie jak Jasper są w stanie automatycznie wygenerować wiele sensownych treści i to w błyskawicznym tempie. Zanim jednak zastąpią prawdziwych copywriterów z pewnością upłynie trochę czasu.
Grafika z postacią symbolizującą Jaspera, który jest robotem tworzącym atreści
Czy roboty zabiorą pracę copywriterom? Watch this space.

Gdzie szukać dobrego copywritera?

Czy szukanie naprawdę dobrego copywritera jest jak szukanie igły w stogu siana? Oj tak! W obecnych czasach copywriting wydaje się być stosunkowo „łatwym” zajęciem, dlatego masz do przeszukania szerokie zasoby freelancerów. Przydatne mogą być platformy zrzeszające takie osoby, możesz także skorzystać z usług specjalistycznej agencji. Tu jednak pojawia się kolejne pytanie: jak znaleźć dobrą agencję e-commerce? Ale to już temat na osobne opowiadanie.

Na zdjęciu widać Specjalistkę ds. Social Media w agencji Click Leaders- Jagodę Wichurską.

Jagoda Wichurska

W dziale kreatywnym zajmuje się tworzeniem treści oraz wyrzucaniem z siebie pomysłów marketingowych, które następnie formuje w zgrabne plany.

zobacz także

5 historii o tym, że strategia marketingowa to tylko połowa sukcesu

Masz strategię marketingową dla swojego biznesu e-commerce? Gratulujemy!  Ale zaraz, zaraz – jeżeli wierzysz,…

Czytaj więcej

Dlaczego klienci nie kupują w Twoim sklepie?

Twój sklep ma spory ruch ale klienci nie kupują? Bacznie obserwujesz ich w narzędziach…

Czytaj więcej

Rebranding marki – recepta na długofalowy wzrost?

Co to jest rebranding? Rebranding jest procesem mocno podpartym strategią marketingową i oznacza szereg…

Czytaj więcej