Grafika pokazująca telefon komórkowy z elementami wizualnymi Instagrama

Czy istnieje recepta na zbudowanie silnej marki dla Twojego e-commerce na Instagramie? Być może… Już za chwilę przeprowadzimy Cię po cennych radach i zdradzimy, jak zbudować silny content, który sprzedaje! Zainteresowany?

 

Spis Treści:

  1. Od czego zacząć? Zacznij od podstaw!
  2. Analiza konkurencji
  3. Najważniejsze miejsce na Twoim Instagramie – BIO!
  4. Strategia wizualna w budowaniu marki na Instagramie
  5. Stwórz harmonogram angażujących postów
  6. Ruszamy dalej! Reklamy płatne – dotrzyj do nowych użytkowników
  7. Influencerzy – oni wiedzą, jak budować markę na Instagramie!
  8. Insta Story – jak budować markę na Instagramie, to właśnie tak!
  9. Czy konkurs na Instagramie to dobry pomysł na promocję?
  10. Bądź na bieżąco… Postaw na Reelsy!
  11. Podsumowanie

Branża e-commerce nie zwalnia tempa. Rozwój nowych sklepów internetowych i powstawanie coraz silniejszej konkurencji na rynku wcale nie ułatwia zadania. Jak więc wyróżnić się na tle innych i zbudować od podstaw skuteczny profil na Instagramie?

Musisz wiedzieć, że początki nie należą do najłatwiejszych, ale dzięki naszym wskazówkom zyskasz solidne fundamenty i będziesz wiedział, jak działać. Nie czekaj, zacznij wdrażać nasze pomysły już dziś. Zapisz sobie ten artykuł na później i wracaj do niego systematycznie realizując swój plan – na sukces!

Od czego zacząć? Zacznij od podstaw!

Warto na początku zastanowić się, czy Twoja strona internetowa działa poprawnie. Dlaczego? Długie ładowanie strony nie zachęci Twoich klientów do zakupu. Musisz także zadbać o działania z zakresu UX (user experience), aby ze sklepu korzystało się łatwo i przyjemnie. Proces przejścia z Instagrama do Twojego sklepu online powinien być sprawny i bez żadnych „niespodzianek”. Kilka sekund wyczekiwania na załadowanie się, wystarczy, żeby zniechęcić użytkowników do zakupów właśnie w Twoim sklepie.Kolejny krok to…

Analiza konkurencji

 Sprawdź, jakie treści dodają inni, ale absolutnie ich nie kopiuj! W dzisiejszych czasach autentyczność i oryginalność jest na wagę złota. Analizując konkurencję zyskasz:
  • wiedzę na temat jej grupy docelowej
  • w jaki sposób promują swoje produkty i z jakich kanałów komunikacji korzystają
  • informację, w jaki sposób klienci reagują na poszczególne posty, czy relację
  • opinie użytkowników o produkcie i usłudze konkurencji. Uwaga: Jest to niezwykle pomocne – możesz w ten sposób wywnioskować z czego klienci nie są zadowoleni i wykorzystać to u siebie. Ucz się na błędach innych…

Znajdź swoją niszę – to bardzo ważne, jeżeli chcesz przebić się i wyróżnić na tle pozostałych!
Wnioski wyciągnięte? Lecimy dalej!

Najważniejsze miejsce na Twoim Instagramie – BIO!

Biogram to wizytówka firmy – jest to pierwsza rzecz na jaką patrzą użytkownicy. Co musi zawierać? Obowiązkowo link do strony internetowej, aby łatwo można było przejść do sklepu i co najważniejsze informacje o Twojej marce – napisz czym się zajmujesz lub jakie produkty produkujesz.Nie rozpisuj się… Ma być krótko i treściwie. Dokładnie…
0
Tyle znaków ze spacjami możesz przeznaczyć na swoje IG BIO

Strategia wizualna w budowaniu marki na Instagramie

Kolory w grafikach na Instagramie muszą być spójne z Twoim brandingiem. Przykładowo: Jeżeli prowadzisz gabinet masażu orientalnego, gdzie na zdjęciach królują takie odcienie jak ciemna zieleń, brąz, czy beż – w komunikacji social media nie idź w jaskrawy żółty, czerwony lub niebieski. Nie będzie wyglądać to dobrze w feedzie Instagrama – wprowadzisz niepotrzebny chaos, a przecież chcesz, aby profil był estetyczny i przyjemny dla oka, prawda? Znajdź też font, który pasuje do Twojej marki i wykorzystuj go podczas tworzenia grafik.
Przykłady moodboardów, czyli propozycji na identyfikację wizualną marki
Im bardziej spójna identyfikacja wizualna, tym większa wiarygodność Twojej marki.

Nie masz pomysłu gdzie Tworzyć grafiki do postów?
Wypróbuj darmowy program Canva – jest bajecznie prosty w obsłudze. Jeżeli nie wiesz, jak zacząć, to zacznij właśnie tam. Jeżeli jednak nie masz „artystycznej ręki” pozwól zadziałać profesjonalnemu grafikowi. Twoja marka Ci podziękuje!

Stwórz harmonogram angażujących postów

Wejdź w buty klienta i zastanów się co chciałbyś oglądać i czytać na takim profilu, jak Twój. Wypisz swoje pomysły, a następnie przejdź do planowania treści. Nie wiesz o czym pisać, co publikować? Mamy dla Ciebie małą podpowiedź…
  1. Post angażujący – zapytaj o opinie obserwatorów na dany temat.
  2. Post edukacyjny – podziel się wiedzą z innymi.
  3. Post produktowy – przedstaw swój produkt w sposób kreatywny i subtelny, tak aby przyciągnął uwagę obserwujących. 
Pamiętaj, że systematyczność jest bardzo ważna. Wrzucenie kilku postów raz w miesiącu nie przyniesie pożądanych efektów. Bądź w swoich działaniach regularny i konsekwentny. Aby osiągnąć swój cel możesz skorzystać z darmowego programu Creator Studio w którym zaplanujesz posty na Instagramie na cały miesiąc, wybierając datę i godzinę – teraz z pewnością nic Ci nie umknie!
Zrzut ekranu przedstawiający widok na kreator do planowania postów na Facebooku i Instagramie
Kreator postów to intuicyjne narzędzie, które będzie Cię wspierać w planowaniu contentu w social media.

Ruszamy dalej! Reklamy płatne – dotrzyj do nowych użytkowników

Dlaczego warto inwestować w płatne reklamy na Instagramie? Nie ma w tym głębszej filozofii… Po prostu łatwo możesz dotrzeć do nowych użytkowników. Reklamę można skierować do wybranej grupy docelowej, pozyskujesz w ten sposób konkretną grupę osób. Nie musisz obciążać swojego budżetu kwotami z księżyca – na początek wystarczy symboliczny wkład finansowy. Przekonaj się o sile reklam szczególnie podczas promocji, będziesz mile zaskoczony.

Influencerzy – oni wiedzą, jak budować markę na Instagramie!

Najszybciej rozwijający się sposób na pozyskanie nowych klientów i rozwoju profilu – influencer marketing. Jakie korzyści przynosi? Obecność influencera wzmacnia wizerunek Twojej marki przez przyciągnięcie jego obserwatorów na Twój teren, co poprawia zasięgi Twojego profilu. Kolejną korzyścią jest zwiększenie wiarygodności, no bo „skoro twórca internetowy poleca, to musi być dobre i sprawdzone”. Masz szansę pozyskać nowych obserwujących, więc czego chcieć więcej?
Ekran telefonu, z którego wylatują animowane serduszka, jako symbol fanów na kontach influencerów
Wykorzystaj popularność influencerów do poszerzania zasięgów Twojej marki.

Insta Story – jak budować markę na Instagramie, to właśnie tak!

Doskonały format publikowania treści, dzięki któremu możesz się komunikować z obserwatorami, informować ich o nowych produktach lub usługach. Pojedyncza relacja trwa 15 sekund, a całe story istnieje w sieci przez 24 godziny, o ile nie zostanie zapisane w specjalnym folderze.Musisz pamiętać o tym, że użytkownik wchodząc na Instagram nie przegląda najpierw zdjęć, tylko ogląda Insta Story! Relacje wyświetlają się jako pierwsze, dlatego są tak cennym kanałem komunikacji.Nie wiesz co pokazywać? Czytaj teraz uważnie, bo właśnie zdradzamy Ci brandowe smaczki…Pokaż swoje produkty – opowiedz o nich skupiając się przede wszystkim na korzyściach. Jeżeli jesteś właścicielem salonu kosmetycznego, pokaż zabieg i opowiedz, jak pozytywnie wpływa na skórę.Pokaż dzień z życia firmy – obserwatorzy chętnie zobaczą co dzieje się u Ciebie „od kuchni”. Nagraj story jak pakujesz produkty, przedstaw etapy produkcji, możesz też pokazać pracowników – opowiedzieć o ich pracy, czym się zajmują i za co są odpowiedzialni. Pokazując siebie i swój zespół na Insta Story budujesz zaufanie i wiarygodność. Udostępniaj relacje – klienci często oznaczają marki przy produktach, które zakupili – warto to wykorzystać i docenić. Im częściej udostępniasz ich materiały, tym częściej oni będą udostępniać Twoje.Dziel się z innymi branżowymi ciekawostkami – wiedzy nigdy nie za wiele! Nagrywaj poradniki, tutoriale, czy recenzje. Niech Twój content będzie wartościowy.  
Zrzuty ekranu z przykładami aktywności na Instagramie, np. konkurs, IG live
Nie daj się nudzić followersom swojej marki na Instagramie.
Pamiętaj, aby zachować odpowiednie proporcje w dodawaniu postów sprzedażowych. Algorytm Instagrama szybko wyczuje nachalną sprzedaż i będzie obcinać zasięgi.
Biznesowy portret młodej kobiety w błękitnej marynarce - Agata Lech z działu kreatywnego
Agata Lech
Creative Team Leader

Czy konkurs na Instagramie to dobry pomysł na promocję?

Jak „obudzić” swoich obserwatorów i przypomnieć im o sobie? Zorganizuj konkurs!Cykliczne, czy te „raz na jakiś czas” przynoszą często zaskakujące efekty. Jest to dobra forma na promocję w momencie, kiedy dopiero zaczynasz albo, jeżeli chcesz uaktywnić obserwatorów po chwili nieobecności. Najlepiej zorganizować konkurs z prostymi zasadami, wtedy liczba chętnych będzie większa.
Przykłład konkursu na Instagramie
Przemyślany konkurs to świetny sposób na pozycjonowanie marki w sieci.

Współpracuj z innymi

Konkursy z innymi markami są coraz bardziej popularne. O co chodzi?
Jeżeli jesteś właścicielem siłowni możesz połączyć siły z marką produkującą odzież sportową lub cateringiem dietetycznym. Twoi obserwatorzy będą zachwyceni, a korzyści poniosą obie marki.

Bądź na bieżąco... Postaw na Reelsy!

Rolki (reelsy) na Instagramie pojawiły się w listopadzie 2021 roku. Tak zyskały na popularności, że obecnie to właśnie na nich opiera się cały Instagram. Rolki to nowy kanał publikacji ukierunkowany głównie na treści video. Możesz tworzyć tam krótkie filmy (montować, edytować, ulepszać), a następnie dodać je na swój profil. Maksymalny czas trwania rolki to 60 sekund.

Dlaczego warto?

Algorytm Instagrama promuje wszystkie nowości – udostępniona przez Ciebie rolka pojawi się na początku wszystkich publikacji i będzie o wiele bardziej widoczna, niż post. Jednak najważniejszą zaletą rolek jest fakt, że są one pokazywane zupełnie nowym odbiorcom – zatem masz wyjątkową szansę na pozyskanie obserwujących.

Sposób na algorytm na Instagramie? Mamy go!

Tabelka porównująca działania, które są promowane, albo obniżane w hierarchii przez algorytm
Dowiedz się, co robić, aby żyć w zgodzie z algorytmem Instagrama.

Czy już wiesz, jak budować markę na Instagramie?

Obecnie w internetowym świecie nie wystarczy mieć profilu w mediach społecznościowych – musisz być zaangażowany i dopasować się do bieżących trendów. Ostatnie miesiące zapoczątkowały rozwój video marketingu, który intensywnie się rozwija i zostanie z nami na dłużej. Uwaga: To nie chwilowy trend!

Wszystkie marki, które nie podążają za nowościami pozostają niestety daleko w tyle. Najwyższy czas, aby rozpocząć działania na profilu IG, do dzieła!

Jeżeli pomimo powyższych porad gubisz się w świecie online – napisz do nas. Pomożemy Ci stworzyć na Instagramie silną markę, która generuje zyski!

Banner z ikonkami symbolizującymi pomysły, strategię i rozmowy internetowe

Masz strategię marketingową dla swojego biznesu e-commerce? Gratulujemy! 

Ale zaraz, zaraz – jeżeli wierzysz, że samo posiadanie strategii zapewni Ci biznesowe sukcesy, to czas na twarde lądowanie. W Click Leaders na co dzień spotykamy się z klientami, którzy w zróżnicowany sposób podchodzą do tematu…egzekucji, czyli wdrażania powstałych założeń.

 

Czym jest strategia marketingowa?

Strategia marketingowa dla e-commerce to szczegółowo opisany pomysł na Twoją markę. Fundamentalny dokument, od którego wszystko się zaczyna. Znajdziesz tu głębokie uzasadnienie tego, jakie wartości powinna reprezentować, dokąd zmierzać i do kogo przemawiać, a może nawet bardziej…do kogo nie przemawiać!
W dokumentach strategicznych znajduje się także szereg analiz, dzięki którym zaczynasz rozumieć, jaka jest Twoja pozycja startowa wobec konkurencji. To z kolei prowadzi do konkretnych działań mających na celu pozycjonowanie marki.

Widok męskich przedramion opartych o stół z rozłożonymi dokumentami
Staranna analiza konkurencji to bardzo ważny element strategii marketingowej.

Dzięki strategii marketingowej przestajesz błądzić we mgle – otrzymujesz gotowy koncept, strategiczną ścieżkę z zaznaczonymi punktami, na których należy się skupić. To ważne zwłaszcza, jeśli do prac wdrożeniowych zatrudniasz podwykonawców. Teraz każdy z nich może mówić głosem Twojej marki, a to ważniejsze niż myślisz!

Historia pierwsza: „Strategia marketingowa dla e-commerce? „Jakąś tam” robiliśmy.”

Jest kilka sposobów na pozyskanie strategii marketingowej dla swojej firmy. Może ona powstać w głowie właściciela biznesu (na początkowym etapie powstawania marki). Czasami tworzy ją zespół pracowników, albo dział marketingu (jeśli takowy istnieje). Lepiej jednak zlecić wykonanie profesjonalnej strategii marketingowej firmie zewnętrznej.

Fotografia pracownika agencji e-commerce
Tworzenie strategii powinno być powierzone osobom kompetentnym.

Pamiętaj, że strategia strategii nie równa. Warto zainwestować w dokument, który zostanie wykonany rzetelnie, a jego założenia powstaną na bazie autentycznych badań.

Dobra strategia ma na celu ustalenie, jak Twój e-commerce ma być postrzegany w oczach odbiorców. Tu nie ma miejsca na wróżenie z fusów. Nie daj się też nabrać, jeżeli ktoś próbuje Ci sprzedać harmonogram postów na Facebooka, albo pomysły na komunikację marki ubierając to w wielkie słowa. Strategia komunikacji to nie to samo co strategia marketingowa i warto poznać różnice między nimi.

Historia druga: „Strategia dla e-commerce? Jest świetna, ale nie zgadzam się na wszystkie zmiany.”

Twoja firma, Twój pomysł, Twoja nazwa, Twoje logo…nagle przychodzi obcy człowiek ze strategią w ręku i sieje zniszczenie niczym meteoryt. Postanawiasz więc zastosować się wyłącznie do „bezpiecznych” zaleceń, które nie ingerują zbytnio w Twoją wizję marki. Zgadzasz się na zmianę wyglądu sklepu, ale nie pozwalasz na ruszenie swojego logo. Przyznajesz rację, że komunikacja wymaga modyfikacji, ale nie podoba Ci się twórczość żadnego z testowanych copywriterów, więc pozostajesz przy starych tekstach.

Chaos w czasie wdrażania strategii marketingowej powstaje najczęściej z powodu braku zaufania do podwykonawców. Im jest ich więcej, tym trudniej o efektywną pracę. Tymczasem z naszych obserwacji wynika, że firmy które dały nam największy procent swobody w czasie egzekucji założeń strategicznych, osiągnęły najbardziej spektakularne efekty.

Historia trzecia: „Poszukam kogoś do egzekucji mojej strategii marketingowej.”

Moment, w którym Twoja strategia ujrzy światło dzienne wydaje się być ekscytujący. Kiedy jednak fajerwerki ucichną, przychodzi czas na zderzenie z ogromem pracy. Jeżeli skierujesz do niej niewłaściwe osoby, nawet najlepsza strategia marketingowa nie przyniesie spodziewanych rezultatów.

Pamiętaj, że dobrze skrojona strategia marketingowa stanie się Biblią Twojego biznesu, którą będziesz się dzielić z każdym (a zwłaszcza nowym) pracownikiem. Egzekwowanie założeń strategii sprawia, że zarówno graficy, jak i copywriterzy idą w jednym kierunku i działają nie według własnej intuicji, a według tego, co faktycznie służy Waszej wspólnej sprawie. Podstawą sukcesu jest więc gruntowne zapoznanie się Twojej ekipy z treścią opracowanej dla Was strategii.

Zdjęcie dłoni pracowników ułożone jedna na drugiej w geście współpracy
Dobra współpraca pomiędzy poszczególnymi działami wdrożeniowymi to przepis na sukces.

Historia czwarta: „Oczywiście, że nasza strategia marketingowa dla e-commerce zostanie wdrożona...tylko jeszcze nie teraz.”

Będziemy z Tobą absolutnie szczerzy – ten błąd popełniliśmy na własnym e-commerce’owym podwórku! Zajęci obsługą sklepów naszych Klientów odkładaliśmy prace wdrożeniowe na kolejne miesiące, opóźniając pokazanie światu nowego brandingu i startu strony www. Patrząc na rezultaty chyba zgodzisz się z nami, że…było warto wziąć się w końcu do roboty.

Porównanie starego widoku strony internetowej marki New Aste
Twoja strona internetowa powinna iść z duchem czasu.

Jeżeli Twój biznes e-commerce ma strategię, jak najszybciej zaplanuj poszczególne etapy wdrożeniowe. Warto rozpisać konkretne zadania wraz z osobami odpowiedzialnymi za ich wykonanie. Regularnie audytuj stopień realizacji planu, dynamicznie reagując na zmiany, np. w przypadku rotacji pracowników, czy innych przeszkód.

Jeżeli zainwestowałeś w przygotowanie strategii, nie pozwól jej leżeć w szafie. Takie strategie są skuteczne jedynie w dyscyplinie zwanej „szaforozwojem”, która z biznesem nie ma nic wspólnego.

 

Historia piąta: „Postanowiliśmy, że wdrażamy strategię marketingową etapami.”

Teoretycznie to całkiem rozsądne podejście. Jak wspomnieliśmy wyżej, systematyzacja poszczególnych prac jest jak najbardziej wskazana. Problem pojawia się, kiedy wdrożenie strategii marketingowej z kilku miesięcy przechodzi w…lata świetlne.

Strategia marketingowa dla e-commerce tworzona jest na bazie wyników badań. Te zaś odzwierciedlają stosunkowo aktualny ranking konkurencji, czy obecne trendy w Twojej branży. Jeżeli realizacja strategii przeciągnie się w czasie, ryzykujesz jej przeterminowanie.
Potrzebujesz przykładu? Co warte jest badanie zachowań sprzedażowych w sieci, które przeprowadzono przed pandemią koronawirusa?

Tyle osób deklaruje, że po pandemii będzie częściej robić zakupy online z dostawą do domu (GWI Coronavirus Research, 04.2020)
40%

Nie zwlekaj zatem zbyt długo, bo może się okazać, że nowe czasy dla Twojego e-commerce wymagają…zupełnie nowej strategii.

Czy strategia marketingowa dla e-ecommerce działa?

To pytanie, na które odpowiemy jak rasowy psycholog: to zależy.
Historie naszych Klientów (i nasza własna) dowodzą, że stworzenie strategii to 50% sukcesu. Za drugą połowę odpowiedzialny jesteś Ty i osoby, które zaprosisz do współpracy.

Zespół kreatywny agencji Click Leaders wyrażający swój entuzjazm
Dobrze, kiedy osoby wdrażające strategię marketingową robią to z prawdziwą pasją.

Agencja Click Leaders to zespół specjalistów, dla których strategia marketingowa dla e-commerce to stały towarzysz w codziennej pracy. Uwielbiamy poczucie spójności, kiedy realizujemy poszczególne etapy wdrożeniowe. Jeśli nam zaufasz sprawimy, że Twoja marka zacznie być postrzegana w odpowiedni sposób i przez odpowiednie osoby. A to pierwszy i niezwykle ważny krok do sukcesów sprzedażowych.

Szukasz kogoś, kto wdroży Twoją strategię marketingową?

Animowana postać męska trzymająca sporych rozmiarów ołówek, stojąca przed ogromnym ekranem komputera

Dlaczego Twoja marka potrzebuje dobrego copywritera?

Jeżeli prowadzisz biznes online z pewnością zwracasz uwagę na to, co Twoim klientom rzuca się w oczy w pierwszej kolejności. Identyfikacja wizualna, nowoczesny wygląd strony internetowej, nienaganna prezentacja produktów. Za tym wszystkim stoją jednak słowa, które docierają do umysłów osób odwiedzających Twoją stronę. To, w jaki sposób opowiesz im o swojej marce, może mieć znaczny wpływ na ich decyzje zakupowe i nie tylko. I tu z pomocą przychodzi osoba, która może Ci pomóc. Jednak znalezienie dobrego copywritera może nie być takie łatwe.

Jakie są cechy dobrego copywritera?

Szukając odpowiedniej osoby do swojego zespołu, przemyśl, jakie cechy powinien posiadać idealny copywriter.

Fotografia przedstawiająca kobietę z kręconymi włosami wykonującą pracę copywritera
Dobry copywriter pomoże wydobyć walory produktów, które sprzedajesz.

Ma lekkie pióro

To podstawowa i oczywista cecha – dobry copywriter pisze z łatwością. Ma szeroki zasób słów, nie robi błędów ortograficznych, ani stylistycznych. Potrafi w szybki sposób skomponować chwytliwe hasło i napisać treści tak, aby czytało się je przyjemnie.

0
150 tysięcy to przybliżona liczba słów zawartych w słowniku języka polskiego. Czy znasz wszystkie?

Rozumie cel poszczególnych zadań

Nie wystarczy „dobrze pisać”. Tworzenie odpowiednich treści to przede wszystkim świadomość tego, gdzie będą one wykorzystywane. To kolejna umiejętność dobrego copywritera. Tak zwane pisanie pod SEO znacznie się różni od treści do mediów społecznościowych. Opisywanie produktów również rządzi się innymi prawami niż hasła na popupy, czy bannery.

Umiejętność pisania wydaje się być banalnie prosta. Szybko się jednak przekonasz, jakie znaczenie dla konwersji ma chociażby odpowiednio napisany tytuł maila sprzedażowego, albo treść reklamy na Facebooku.
Portret biznesowy właściciela firmy Click Leaders - Fabian Romańczyk
Fabian Romańczyk
CEO Click Leaders

Dobrze wyczuwa język grupy docelowej

Kolejnym talentem, który cechuje dobrego copywritera jest dopasowanie języka do odbiorców. Przykład? Grupa młodych dziewcząt chętnie zidentyfikuje się luźnymi i bezpośrednimi zwrotami, które nie będą miały racji bytu w przypadku copy na stronie kancelarii adwokackiej. Jeżeli zainwestujesz w dobrego copywritera zauważysz, że jest to osoba, która czyta i analizuje dane na temat grupy docelowej. Ustalenie, do kogo się pisze powinno być tu absolutnym priorytetem.

Obraz ze strony marki kobiecej przedstawiający zdjęcie ćwiczącej kobiety
Odpowiednio skonstruowana treść zachęca do interakcji.

Nie zatraca się literacko

Dobry copywriting to z pewnością umiejętne operowanie grą słów i skojarzeniami, które u czytającego wywołują odpowiednie emocje. Nie jest natomiast poezją, w której odbiorca musi się zastanawiać, co autor miał na myśli. Przerost formy nad treścią, szukanie kwiecistych epitetów, nadmiar zdań złożonych – to wszystko grzechy, które wciąż popełnia zbyt wiele piszących osób. Dlatego warto znaleźć osobę, która potrafi zachować balans pomiędzy tzw. flow, a merytorycznym „mięskiem”.

Jak pisać, żeby nawiązać więź z klientem?

Empatia to słowo klucz, także w przypadku copywritingu. Dobry specjalista przede wszystkim odpowie sobie na kilka pytań: co trapi moją grupę docelową? Co ich bawi, a co denerwuje? Co spędza im sen z powiek? Czego potrzebują, żeby poczuć się lepiej?
Jedną z technik, które mogą okazać się tu przydatne jest dopuszczenie odbiorców do głosu poprzez umiejętne zadawanie pytań. Internauci uwielbiają mówić o sobie, swoich problemach zdrowotnych, małych porażkach, czy sukcesach. Dlatego każdy post na interakcję powinien być zakończony pytaniem.

Przykłady grafik do postów w mediach społecznościowych
Zadaj odbiorcom pytanie, na które chętnie odpowiedzą.

Kolejnym sposobem jest wyprzedzanie potencjalnych pytań klientów. Na podstawie korespondencji z działem obsługi klienta można z łatwością wyłuskać najpopularniejsze pytania i odnieść się do nich w treściach, używając zwrotów takich jak: „nie wiesz jak stosować nasze suplementy?”, „czy mamy dostawę do paczkomatów?”, albo „jeżeli chcesz dołączyć do programu lojalnościowego…”. Dzięki takiej postawie wzbudzisz większe zaufanie, a także sprowokujesz odbiorców do zadawania kolejnych pytań.


Warto także zainteresować się, czym jest storytelling i jak wpływa na zacieśnianie więzi pomiędzy piszącym i czytającym. Wzbudzenie u odbiorcy poczucia „ja też tak mam” to już połowa sukcesu.

Ludzie uwielbiają historie, które wzbudzają reakcję „me too''! Dobry storytelling generuje prawdziwe emocje i to jest właśnie moim celem, kiedy tworzę treści.
Agata Lech
Creative Team Leader

Jak pisać, żeby sprzedać?

Czy do zadań dobrego copywritera należy sprzedawanie? Częściowo tak. Dobrze skonstruowany tekst zakończony odpowiednim CTA może i powinien przybliżyć Twojego klienta do zakupu. Tu przydadzą się specyficzne techniki lingwistyczne, jak chociażby „reguła niedostępności” – czyli stwarzanie poczucia, że produkt jest limitowany i naprawdę warto go kupić i to teraz! Pamiętaj jednak, aby nie wymagać od swojego copywritera, żeby pisał wyłącznie sprzedażowo. Tego typu próby muszą się zakończyć niepowodzeniem.

Zdarzyło Ci się zostać zaczepionym przez nachalnego akwizytora? Czy zależy Ci na podobnych emocjach u odbiorców Twojej marki? No właśnie.

Fotografia przedstawiająca kobiece dłonie na klawiaturze komputera
Tworzenie treści powinno mieć konkretny cel i dobrze jest, kiedy copywriter ma tego świadomość.

Jak pisać, żeby pozycjonować?

Pozycjonowanie w sieci to zupełnie odrębna dziedzina, o której pisaliśmy w jednym z naszych artykułów. Pisanie zgodnie z jej regułami wymaga specyficznych umiejętności, dlatego wielu przedsiębiorców do tego typu zadań zatrudnia dodatkową osobę. Tworzenie opisów produktów, czy kategorii musi spełniać wymagania robotów Google, ale nadal jest przeznaczone dla ludzi! Warto o tym pamiętać, zanim Twój copywriter opublikuje tekst, w którym pojawiają się jedynie słowa…kluczowe.

Czy można sobie wyszkolić dobrego copywritera?

Z naszego doświadczenia agencyjnego możemy wyróżnić dwa typu copywriterów. Pierwszy to copywriter – rzemieślnik, osoba, którą z pewnością możesz wyszkolić. W końcu istnieje wiele kursów i webinarów, w czasie których można się wiele nauczyć na temat skutecznego tworzenia treści. Dla takich osób powstało mnóstwo narzędzi, dzięki którym można znaleźć dostępne synonimy, czy sprawdzić pisownię. Czy taka osoba poradzi sobie z każdym copywriterskim zadaniem? Z pewnością nie. I tutaj na białym koniu wjeżdża copywriter artysta – osoba, która z jednej strony posiada niezbędne kompetencje „techniczne” ale także wrodzony talent, który sprawia, że tworzy po prostu lepsze teksty i robi to o wiele szybciej. Warto także wspomnieć o zupełnie nowej tendencji, jaką jest wykorzystanie sztucznej inteligencji w procesie tworzenia treści. Programy takie jak Jasper są w stanie automatycznie wygenerować wiele sensownych treści i to w błyskawicznym tempie. Zanim jednak zastąpią prawdziwych copywriterów z pewnością upłynie trochę czasu.
Grafika z postacią symbolizującą Jaspera, który jest robotem tworzącym atreści
Czy roboty zabiorą pracę copywriterom? Watch this space.

Gdzie szukać dobrego copywritera?

Czy szukanie naprawdę dobrego copywritera jest jak szukanie igły w stogu siana? Oj tak! W obecnych czasach copywriting wydaje się być stosunkowo „łatwym” zajęciem, dlatego masz do przeszukania szerokie zasoby freelancerów. Przydatne mogą być platformy zrzeszające takie osoby, możesz także skorzystać z usług specjalistycznej agencji. Tu jednak pojawia się kolejne pytanie: jak znaleźć dobrą agencję e-commerce? Ale to już temat na osobne opowiadanie.