Czy istnieje recepta na zbudowanie silnej marki dla Twojego e-commerce na Instagramie? Być może… Już za chwilę przeprowadzimy Cię po cennych radach i zdradzimy, jak zbudować silny content, który sprzedaje! Zainteresowany?
Spis Treści:
Branża e-commerce nie zwalnia tempa. Rozwój nowych sklepów internetowych i powstawanie coraz silniejszej konkurencji na rynku wcale nie ułatwia zadania. Jak więc wyróżnić się na tle innych i zbudować od podstaw skuteczny profil na Instagramie?
Musisz wiedzieć, że początki nie należą do najłatwiejszych, ale dzięki naszym wskazówkom zyskasz solidne fundamenty i będziesz wiedział, jak działać. Nie czekaj, zacznij wdrażać nasze pomysły już dziś. Zapisz sobie ten artykuł na później i wracaj do niego systematycznie realizując swój plan – na sukces!
Znajdź swoją niszę – to bardzo ważne, jeżeli chcesz przebić się i wyróżnić na tle pozostałych!
Wnioski wyciągnięte? Lecimy dalej!
Nie masz pomysłu gdzie Tworzyć grafiki do postów?
Wypróbuj darmowy program Canva – jest bajecznie prosty w obsłudze. Jeżeli nie wiesz, jak zacząć, to zacznij właśnie tam. Jeżeli jednak nie masz „artystycznej ręki” pozwól zadziałać profesjonalnemu grafikowi. Twoja marka Ci podziękuje!
Konkursy z innymi markami są coraz bardziej popularne. O co chodzi?
Jeżeli jesteś właścicielem siłowni możesz połączyć siły z marką produkującą odzież sportową lub cateringiem dietetycznym. Twoi obserwatorzy będą zachwyceni, a korzyści poniosą obie marki.
Rolki (reelsy) na Instagramie pojawiły się w listopadzie 2021 roku. Tak zyskały na popularności, że obecnie to właśnie na nich opiera się cały Instagram. Rolki to nowy kanał publikacji ukierunkowany głównie na treści video. Możesz tworzyć tam krótkie filmy (montować, edytować, ulepszać), a następnie dodać je na swój profil. Maksymalny czas trwania rolki to 60 sekund.
Dlaczego warto?
Algorytm Instagrama promuje wszystkie nowości – udostępniona przez Ciebie rolka pojawi się na początku wszystkich publikacji i będzie o wiele bardziej widoczna, niż post. Jednak najważniejszą zaletą rolek jest fakt, że są one pokazywane zupełnie nowym odbiorcom – zatem masz wyjątkową szansę na pozyskanie obserwujących.
Obecnie w internetowym świecie nie wystarczy mieć profilu w mediach społecznościowych – musisz być zaangażowany i dopasować się do bieżących trendów. Ostatnie miesiące zapoczątkowały rozwój video marketingu, który intensywnie się rozwija i zostanie z nami na dłużej. Uwaga: To nie chwilowy trend!
Wszystkie marki, które nie podążają za nowościami pozostają niestety daleko w tyle. Najwyższy czas, aby rozpocząć działania na profilu IG, do dzieła!
Jeżeli pomimo powyższych porad gubisz się w świecie online – napisz do nas. Pomożemy Ci stworzyć na Instagramie silną markę, która generuje zyski!
Specjalistka social media. W dziale kreatywnym zajmuje się digital marketingiem. Dzięki jej działaniom Twoja marka sprawnie przedziera się do przodu wykorzystując najnowsze trendy.
Masz strategię marketingową dla swojego biznesu e-commerce? Gratulujemy!
Ale zaraz, zaraz – jeżeli wierzysz, że samo posiadanie strategii zapewni Ci biznesowe sukcesy, to czas na twarde lądowanie. W Click Leaders na co dzień spotykamy się z klientami, którzy w zróżnicowany sposób podchodzą do tematu…egzekucji, czyli wdrażania powstałych założeń.
Strategia marketingowa dla e-commerce to szczegółowo opisany pomysł na Twoją markę. Fundamentalny dokument, od którego wszystko się zaczyna. Znajdziesz tu głębokie uzasadnienie tego, jakie wartości powinna reprezentować, dokąd zmierzać i do kogo przemawiać, a może nawet bardziej…do kogo nie przemawiać!
W dokumentach strategicznych znajduje się także szereg analiz, dzięki którym zaczynasz rozumieć, jaka jest Twoja pozycja startowa wobec konkurencji. To z kolei prowadzi do konkretnych działań mających na celu pozycjonowanie marki.
Dzięki strategii marketingowej przestajesz błądzić we mgle – otrzymujesz gotowy koncept, strategiczną ścieżkę z zaznaczonymi punktami, na których należy się skupić. To ważne zwłaszcza, jeśli do prac wdrożeniowych zatrudniasz podwykonawców. Teraz każdy z nich może mówić głosem Twojej marki, a to ważniejsze niż myślisz!
Jest kilka sposobów na pozyskanie strategii marketingowej dla swojej firmy. Może ona powstać w głowie właściciela biznesu (na początkowym etapie powstawania marki). Czasami tworzy ją zespół pracowników, albo dział marketingu (jeśli takowy istnieje). Lepiej jednak zlecić wykonanie profesjonalnej strategii marketingowej firmie zewnętrznej.
Pamiętaj, że strategia strategii nie równa. Warto zainwestować w dokument, który zostanie wykonany rzetelnie, a jego założenia powstaną na bazie autentycznych badań.
Dobra strategia ma na celu ustalenie, jak Twój e-commerce ma być postrzegany w oczach odbiorców. Tu nie ma miejsca na wróżenie z fusów. Nie daj się też nabrać, jeżeli ktoś próbuje Ci sprzedać harmonogram postów na Facebooka, albo pomysły na komunikację marki ubierając to w wielkie słowa. Strategia komunikacji to nie to samo co strategia marketingowa i warto poznać różnice między nimi.
Twoja firma, Twój pomysł, Twoja nazwa, Twoje logo…nagle przychodzi obcy człowiek ze strategią w ręku i sieje zniszczenie niczym meteoryt. Postanawiasz więc zastosować się wyłącznie do „bezpiecznych” zaleceń, które nie ingerują zbytnio w Twoją wizję marki. Zgadzasz się na zmianę wyglądu sklepu, ale nie pozwalasz na ruszenie swojego logo. Przyznajesz rację, że komunikacja wymaga modyfikacji, ale nie podoba Ci się twórczość żadnego z testowanych copywriterów, więc pozostajesz przy starych tekstach.
Chaos w czasie wdrażania strategii marketingowej powstaje najczęściej z powodu braku zaufania do podwykonawców. Im jest ich więcej, tym trudniej o efektywną pracę. Tymczasem z naszych obserwacji wynika, że firmy które dały nam największy procent swobody w czasie egzekucji założeń strategicznych, osiągnęły najbardziej spektakularne efekty.
Moment, w którym Twoja strategia ujrzy światło dzienne wydaje się być ekscytujący. Kiedy jednak fajerwerki ucichną, przychodzi czas na zderzenie z ogromem pracy. Jeżeli skierujesz do niej niewłaściwe osoby, nawet najlepsza strategia marketingowa nie przyniesie spodziewanych rezultatów.
Pamiętaj, że dobrze skrojona strategia marketingowa stanie się Biblią Twojego biznesu, którą będziesz się dzielić z każdym (a zwłaszcza nowym) pracownikiem. Egzekwowanie założeń strategii sprawia, że zarówno graficy, jak i copywriterzy idą w jednym kierunku i działają nie według własnej intuicji, a według tego, co faktycznie służy Waszej wspólnej sprawie. Podstawą sukcesu jest więc gruntowne zapoznanie się Twojej ekipy z treścią opracowanej dla Was strategii.
Będziemy z Tobą absolutnie szczerzy – ten błąd popełniliśmy na własnym e-commerce’owym podwórku! Zajęci obsługą sklepów naszych Klientów odkładaliśmy prace wdrożeniowe na kolejne miesiące, opóźniając pokazanie światu nowego brandingu i startu strony www. Patrząc na rezultaty chyba zgodzisz się z nami, że…było warto wziąć się w końcu do roboty.
Jeżeli Twój biznes e-commerce ma strategię, jak najszybciej zaplanuj poszczególne etapy wdrożeniowe. Warto rozpisać konkretne zadania wraz z osobami odpowiedzialnymi za ich wykonanie. Regularnie audytuj stopień realizacji planu, dynamicznie reagując na zmiany, np. w przypadku rotacji pracowników, czy innych przeszkód.
Jeżeli zainwestowałeś w przygotowanie strategii, nie pozwól jej leżeć w szafie. Takie strategie są skuteczne jedynie w dyscyplinie zwanej „szaforozwojem”, która z biznesem nie ma nic wspólnego.
Teoretycznie to całkiem rozsądne podejście. Jak wspomnieliśmy wyżej, systematyzacja poszczególnych prac jest jak najbardziej wskazana. Problem pojawia się, kiedy wdrożenie strategii marketingowej z kilku miesięcy przechodzi w…lata świetlne.
Strategia marketingowa dla e-commerce tworzona jest na bazie wyników badań. Te zaś odzwierciedlają stosunkowo aktualny ranking konkurencji, czy obecne trendy w Twojej branży. Jeżeli realizacja strategii przeciągnie się w czasie, ryzykujesz jej przeterminowanie.
Potrzebujesz przykładu? Co warte jest badanie zachowań sprzedażowych w sieci, które przeprowadzono przed pandemią koronawirusa?
Nie zwlekaj zatem zbyt długo, bo może się okazać, że nowe czasy dla Twojego e-commerce wymagają…zupełnie nowej strategii.
To pytanie, na które odpowiemy jak rasowy psycholog: to zależy.
Historie naszych Klientów (i nasza własna) dowodzą, że stworzenie strategii to 50% sukcesu. Za drugą połowę odpowiedzialny jesteś Ty i osoby, które zaprosisz do współpracy.
Agencja Click Leaders to zespół specjalistów, dla których strategia marketingowa dla e-commerce to stały towarzysz w codziennej pracy. Uwielbiamy poczucie spójności, kiedy realizujemy poszczególne etapy wdrożeniowe. Jeśli nam zaufasz sprawimy, że Twoja marka zacznie być postrzegana w odpowiedni sposób i przez odpowiednie osoby. A to pierwszy i niezwykle ważny krok do sukcesów sprzedażowych.
Szukasz kogoś, kto wdroży Twoją strategię marketingową?
W dziale kreatywnym zajmuje się tworzeniem treści oraz wyrzucaniem z siebie pomysłów marketingowych, które następnie formuje w zgrabne plany.
Jeżeli prowadzisz biznes online z pewnością zwracasz uwagę na to, co Twoim klientom rzuca się w oczy w pierwszej kolejności. Identyfikacja wizualna, nowoczesny wygląd strony internetowej, nienaganna prezentacja produktów. Za tym wszystkim stoją jednak słowa, które docierają do umysłów osób odwiedzających Twoją stronę. To, w jaki sposób opowiesz im o swojej marce, może mieć znaczny wpływ na ich decyzje zakupowe i nie tylko. I tu z pomocą przychodzi osoba, która może Ci pomóc. Jednak znalezienie dobrego copywritera może nie być takie łatwe.
Szukając odpowiedniej osoby do swojego zespołu, przemyśl, jakie cechy powinien posiadać idealny copywriter.
To podstawowa i oczywista cecha – dobry copywriter pisze z łatwością. Ma szeroki zasób słów, nie robi błędów ortograficznych, ani stylistycznych. Potrafi w szybki sposób skomponować chwytliwe hasło i napisać treści tak, aby czytało się je przyjemnie.
Nie wystarczy „dobrze pisać”. Tworzenie odpowiednich treści to przede wszystkim świadomość tego, gdzie będą one wykorzystywane. To kolejna umiejętność dobrego copywritera. Tak zwane pisanie pod SEO znacznie się różni od treści do mediów społecznościowych. Opisywanie produktów również rządzi się innymi prawami niż hasła na popupy, czy bannery.
Kolejnym talentem, który cechuje dobrego copywritera jest dopasowanie języka do odbiorców. Przykład? Grupa młodych dziewcząt chętnie zidentyfikuje się luźnymi i bezpośrednimi zwrotami, które nie będą miały racji bytu w przypadku copy na stronie kancelarii adwokackiej. Jeżeli zainwestujesz w dobrego copywritera zauważysz, że jest to osoba, która czyta i analizuje dane na temat grupy docelowej. Ustalenie, do kogo się pisze powinno być tu absolutnym priorytetem.
Dobry copywriting to z pewnością umiejętne operowanie grą słów i skojarzeniami, które u czytającego wywołują odpowiednie emocje. Nie jest natomiast poezją, w której odbiorca musi się zastanawiać, co autor miał na myśli. Przerost formy nad treścią, szukanie kwiecistych epitetów, nadmiar zdań złożonych – to wszystko grzechy, które wciąż popełnia zbyt wiele piszących osób. Dlatego warto znaleźć osobę, która potrafi zachować balans pomiędzy tzw. flow, a merytorycznym „mięskiem”.
Empatia to słowo klucz, także w przypadku copywritingu. Dobry specjalista przede wszystkim odpowie sobie na kilka pytań: co trapi moją grupę docelową? Co ich bawi, a co denerwuje? Co spędza im sen z powiek? Czego potrzebują, żeby poczuć się lepiej?
Jedną z technik, które mogą okazać się tu przydatne jest dopuszczenie odbiorców do głosu poprzez umiejętne zadawanie pytań. Internauci uwielbiają mówić o sobie, swoich problemach zdrowotnych, małych porażkach, czy sukcesach. Dlatego każdy post na interakcję powinien być zakończony pytaniem.
Kolejnym sposobem jest wyprzedzanie potencjalnych pytań klientów. Na podstawie korespondencji z działem obsługi klienta można z łatwością wyłuskać najpopularniejsze pytania i odnieść się do nich w treściach, używając zwrotów takich jak: „nie wiesz jak stosować nasze suplementy?”, „czy mamy dostawę do paczkomatów?”, albo „jeżeli chcesz dołączyć do programu lojalnościowego…”. Dzięki takiej postawie wzbudzisz większe zaufanie, a także sprowokujesz odbiorców do zadawania kolejnych pytań.
Warto także zainteresować się, czym jest storytelling i jak wpływa na zacieśnianie więzi pomiędzy piszącym i czytającym. Wzbudzenie u odbiorcy poczucia „ja też tak mam” to już połowa sukcesu.
Czy do zadań dobrego copywritera należy sprzedawanie? Częściowo tak. Dobrze skonstruowany tekst zakończony odpowiednim CTA może i powinien przybliżyć Twojego klienta do zakupu. Tu przydadzą się specyficzne techniki lingwistyczne, jak chociażby „reguła niedostępności” – czyli stwarzanie poczucia, że produkt jest limitowany i naprawdę warto go kupić i to teraz! Pamiętaj jednak, aby nie wymagać od swojego copywritera, żeby pisał wyłącznie sprzedażowo. Tego typu próby muszą się zakończyć niepowodzeniem.
Zdarzyło Ci się zostać zaczepionym przez nachalnego akwizytora? Czy zależy Ci na podobnych emocjach u odbiorców Twojej marki? No właśnie.
Pozycjonowanie w sieci to zupełnie odrębna dziedzina, o której pisaliśmy w jednym z naszych artykułów. Pisanie zgodnie z jej regułami wymaga specyficznych umiejętności, dlatego wielu przedsiębiorców do tego typu zadań zatrudnia dodatkową osobę. Tworzenie opisów produktów, czy kategorii musi spełniać wymagania robotów Google, ale nadal jest przeznaczone dla ludzi! Warto o tym pamiętać, zanim Twój copywriter opublikuje tekst, w którym pojawiają się jedynie słowa…kluczowe.
Czy szukanie naprawdę dobrego copywritera jest jak szukanie igły w stogu siana? Oj tak! W obecnych czasach copywriting wydaje się być stosunkowo „łatwym” zajęciem, dlatego masz do przeszukania szerokie zasoby freelancerów. Przydatne mogą być platformy zrzeszające takie osoby, możesz także skorzystać z usług specjalistycznej agencji. Tu jednak pojawia się kolejne pytanie: jak znaleźć dobrą agencję e-commerce? Ale to już temat na osobne opowiadanie.
W dziale kreatywnym zajmuje się tworzeniem treści oraz wyrzucaniem z siebie pomysłów marketingowych, które następnie formuje w zgrabne plany.