Jak zwiększyć sprzedaż na Black Friday: strategie i pomysły
Black Friday to jedno z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu marketingowym i przyciąga setki tysięcy…
16 stycznia 2024
Czy kiedykolwiek robiłeś zakupy online i dodałeś przedmioty do koszyka, tylko po to, by zrezygnować z nich przed dokonaniem zakupu? Nie jesteś w tym sam. Według badań, nawet 78% klientów online rezygnuje ze swoich koszyków przed zakończeniem procesu zakupowego.
Jeśli prowadzisz biznes e-commerce, zrozumienie powodów, dla których klienci rezygnują ze składania zamówień, jest niezbędne do poprawy sprzedaży i zadowolenia Twoich klientów.
W tym artykule omówimy pięć najczęstszych przyczyn, dla których klienci rezygnują ze swoich koszyków w sklepach online i pięć rozwiązań, aby rozwiązać ten problem.
Spis treści:
Wielu klientów nie dokonuje finalizacji zakupu, jeśli istnieje jakakolwiek niejasność dotycząca kosztów wysyłki lub czasu dostawy. Jeśli czas oczekiwania na realizację przekracza 24 h to istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twój klient poszuka szczęścia gdzie indziej. Najpewniej tam, gdzie zobaczy komunikat typu: „zamów w przeciągu godziny, a my wyślemy Twój towar jeszcze dziś!”.
Oczywiście są branże, gdzie tak szybka wysyłka nie jest możliwa (np. gdy pozyskujesz produkt na zamówienie), ale maksymalne zminimalizowanie tego czasu powinno być jednym z najwyższych priorytetów.
Jeszcze bardziej istotnym aspektem są niespodzianki w postaci… dodatkowych wydatków.
Kiedy koszty wysyłki są nieznane do momentu faktycznego złożenia zamówienia, wielu klientów po prostu rezygnuje z dokonania zakupu.
Zastanów się, co w takiej sytuacji odczuwa Twój klient:
Brak informacji o kosztach wysyłki może wpłynąć na postrzeganie Twojego sklepu jako nieprofesjonalnego i podejrzanego. To błąd, za który zapłacisz Ty, jako właściciel!
Rozwiązanie: Jak najszybciej przedstaw swoim klientom koszty wysyłki, w tym opcje dostawy i szacowane daty dostawy. Upewnij się, że wszystkie ceny są jasno wyświetlone na stronach produktów i w całym procesie składania zamówienia, aby użytkownicy wiedzieli, na co się decydują, zanim zostaną poproszeni o dokonanie zakupu.
Długi proces składania zamówienia, który zmusza do wykonania zbyt wielu kroków może być zniechęcający dla klientów, którzy chcą dokonać błyskawicznego zakupu. W gruncie rzeczy to chyba oczywiste: kupujemy online, bo nie mamy czasu na tradycyjne zakupy.
Znowu wchodzimy w jego buty: Długi i skomplikowany proces zakupowy powoduje frustrację, zwłaszcza jeśli potrzeba klienta jest pilna. Jeżeli użytkownik znalazł to, czego potrzebuje i zależy mu na jak najszybszej realizacji, z pewnością poczuje się zirytowany, jeśli natrafi na czasochłonne niespodzianki.
Czasami proces zakupowy wymaga wielokrotnego wprowadzenia tych samych danych lub wymaga od klienta rejestracji konta, a to powoduje niepotrzebny stres i zniechęcenie.
Zdarza się, też, że formularz wypełniony jest nieprawidłowo, a osoba dokonująca zamówienia nie do końca widzi, w którym momencie popełniła błąd – wyobraź sobie tylko, jak bardzo to jest irytujące.
Twój Klient może również odczuć niepewność i brak zaufania do sklepu, jeśli proces zakupowy wydaje się niejasny lub niewystarczająco bezpieczny. Dlatego ważne jest, aby proces zakupowy w sklepie online był jak najprostszy i najbardziej intuicyjny. Twój klient chce po prostu łatwo i szybko dokonać zakupu, a jeśli mu to zapewnisz – zdobędziesz zaufanie i zwiększysz szanse na powrót do sklepu w przyszłości.
Rozwiązanie: Uprość proces składania zamówienia poprzez usunięcie niepotrzebnych pól (np. „nazwa firmy”, jeśli nie jest to wymagane). Sprawdź, czy większość pól jest wymagana, czy może jednak opcjonalna – odpowiednia kolejność i klarowne oznaczenie robi tutaj dużą różnicę.
Rozważ również oferowanie opcji składania zamówienia jako gość, aby klienci nie musieli tworzyć konta przed dokonaniem zakupu (co może odstraszać).
Wprowadź walidację, czyli weryfikację poprawności wprowadzonych danych razem z wyraźnym podświetleniem ewentualnych błędów. W ten sposób klient będzie w stanie na bieżąco korygować to, co wpisał. Koniecznie zainteresuj się tematem one page checkout – czyli metodą przetwarzania zamówień na jednej stronie.
Potwierdzają to badania Gemius e-commerce w Polsce 2022, które wskazują, że możliwość płatności przy odbiorze jest jednym z 3 czynników wpływających na wiarygodność danego sklepu. Twierdzi tak 30% osób robiących zakupy online.
Co odczuwa osoba robiąca zakupy w sklepie online, który oferuje ograniczone lub przestarzałe metody płatności? Przede wszystkim niepewność. Jeżeli nie zna danej metody, albo nie jest w stanie wykonać danego typu płatności, z pewnością rozważy wizytę w innym sklepie internetowym.
W każdej kwestii związanej z finansami liczy się także bezpieczeństwo. Sklep, w którym można zapłacić wyłącznie przelewem budzi podejrzenia, podobnie jak brak dobrze wyeksponowanych, dostępnych u Ciebie metod płatniczych. Zwłaszcza w przypadku większych kwot Twój klient zastanowi się dwa razy, zanim potwierdzi swoją płatność, albo po prostu porzuci swój koszyk i opuści stronę.
Zapewnienie klientom tego poczucia bezpieczeństwa powinno stanowić Twój najwyższy priorytet.
Rozwiązanie: Oferuj jak najwięcej opcji płatności (w tym popularne, takie jak Przelewy24, czy BLIK), aby klienci mogli płacić tak jak chcą, nie opuszczając Twojego sklepu z pustymi rękami.
Pamiętaj, aby iść z duchem czasu i reagować na nowości, takie jak chociażby system „PayPo”.
Cena bardzo często jest kluczowym czynnikiem decydującym podczas dokonywania zakupów (wg badania Gemius aż dla 47% kupujących!).
Upewnij się, że Twoje ceny są konkurencyjne w porównaniu z innymi sklepami w branży nie zapominając o swoich kosztach, czy marży, jaką stosujesz.
Jeżeli redukcja cen jest niemożliwa zaproponuj wartość, która spowoduje, że klienci będą skłonni zapłacić więcej. Szybsza realizacja, najlepsza w sieci obsługa a może inne przewagi, które wypozycjonują Twój asortyment w kierunku premium? Możesz także wypróbować system rabatowy, który sprawi, że percepcja ceny ulegnie zmianie.
Rozwiązanie: Regularnie badaj ceny konkurentów i jeśli to możliwe – dostosowuj je (nie poświęcając jakości!).
Dodatkowo, szukaj wyróżników, które podniosą wartość produktów w oczach Twoich klientów. Warto także sprawdzić rabaty, które mogą pomóc zachęcić potencjalnych kupujących, nawet jeśli początkowo byli zniechęceni wyższymi cenami.
Sklep, w którym trudno cokolwiek znaleźć z pewnością nie zachęca do zakupów.
Przestarzała, nieatrakcyjna wizualnie platforma również odpycha potencjalnych odbiorców. Twój klient odczuwa rozdrażnienie, przemieszczając się po podstronach w poszukiwaniu informacji, czy produktów, którymi jest zainteresowany.
Zapewniamy, że szybko straci cierpliwość, dlatego profesjonalny design sklepu idący w parze z zasadami UX powinien być jedną z pierwszych rzeczy, które warto naprawić.
Rozwiązanie: Zainwestuj w usługi projektowania i optymalizacji nawigacji na stronie Twojego sklepu.
Pozwól podziałać profesjonalistom, którzy rozumieją, jak doświadczenia użytkownika wpływają na konwersje sprzedażowe – zobaczysz, że to się opłaci!
Warto zwrócić uwagę nie tylko na stronę główną, czy kartę produktu. Tak naprawdę cała droga od wejścia na stronę, aż do zakończenia transakcji w koszyku powinna być jak najbardziej intuicyjna.
Należy pilnować hierarchii wizualnej, czyli tego, aby poszczególne przyciski miały odpowiednią wagę. Najlepiej zobrazuje to poniższy przykład:
Dobrze zaprojektowany koszyk jest przede wszystkim funkcjonalny i zawiera tylko te elementy, które są niezbędne.
Zrozumienie, dlaczego użytkownicy opuszczają Twój sklep bez zakupów, jest istotne dla poprawy satysfakcji klientów. Jest także szansą dla Ciebie – na zwiększenie konwersji.
Poprzez rozwiązanie pięciu najczęstszych przyczyn, dla których ludzie porzucają koszyki zakupowe będziesz w stanie stworzyć doświadczenie e-commerce, które pomaga utrzymać zaangażowanie klientów przez całą ich podróż z Twoją marką.
Wypróbuj nasze sposoby, a wkrótce będziesz w stanie zwiększyć konwersję i znacząco poprawić doświadczenie zakupowe swoich klientów.
Jak zwiększyć sprzedaż na Black Friday: strategie i pomysły
Black Friday to jedno z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu marketingowym i przyciąga setki tysięcy…
10 błędów Black Friday, które rujnują Twój biznes
Black Friday to nie tylko wyjątkowa okazja dla konsumentów, ale również wyzwanie dla właścicieli…
PrestaShop 9 – co przyniesie najnowsza wersja?
Jako specjaliści w dziedzinie e-commerce, jesteśmy przyzwyczajeni do ciągłego rozwoju i innowacji. W momencie…