Optymalizacja sprzedaży na sklepie
Słodkie Sny

Słodkie Sny to sklep internetowy sprzedający tekstylia do domu, głównie pościele. Z firmą współpracujemy od roku 2015 - przez lata wspólnie rozwijamy e-commerce z Krakowa, zarówno sklep jak i konto Allegro. W ostatnich kwartałach mocniej skupiliśmy się na elementach mających pozwolić na lepsze dopasowanie sklepu do końcowego odbiorcy.


Cel działań

Chcieliśmy, aby oferta oraz sam sklep jeszcze mocniej odpowiadały potrzebom klientów. W związku z tym przeprowadziliśmy szereg badań, które miały pomóc nam ustalić, czego od platformy oczekują jej klienci. Sklep dostosowany pod potrzeby grupy docelowej bardziej skutecznie przyciągnie klientów i sprawi, że chętniej będą do niego wracać.

Co zrobiliśmy

Przeprowadzenie ankiety na klientach marki

Weryfikacja opinii klientów o sklepie

Analiza grup tematycznych i forów

Zmiany na sklepie pod grupę docelową marki

Zbadanie procesu zakupowego

Badanie sklepu na osobie z grupy docelowej

Zmiany w komunikacji na social mediach

Efekty, jakie uzyskaliśmy w 2023 roku:

0%

Wzrost ilości zamówień r/r 2022

0%

Osób finalizujących zamówienie po dodaniu produktu do koszyka r/r 2022

0%

Wzrost dodań do koszyka r/r 2022

Objaśniamy nasze działania krok po kroku:

Przeprowadzenie ankiety dla klientów sklepu i wyciągnięcie wniosków

Użytkownikami sklepu Słodkie Sny są w dużej mierze kobiety w wieku 36-65. Aby dowiedzieć się, jakie potrzeby i oczekiwania wobec e-commerce ma ta grupa docelowa, przygotowaliśmy ankietę.

 

Poniżej kilka przykładowych zagadnień poruszanych w ankiecie:

 

  • skąd klient dowiedział się o sklepie
  • jaki asortyment najczęściej kupuje
  • jak ocenia wybór produktów i obsługę klienta
  • kiedy decyduje się na zakup tekstyliów
  • jaki rodzaj produktów najczęściej wybiera
  • czy poleciłby sklep znajomym
  • ustalenie wieku klienta

Dzięki ankiecie sporo dowiedzieliśmy o potrzebach klientów marki, które przełożyliśmy na działania na sklepie.

1. Komunikacja jakości produktów

Dla 87,2% badanych najważniejsza okazała się jakość kupowanej pościeli, ta grupa używa tylko 100% bawełny.

 

W sklepie Słodkie Sny znaczna większość produktów wykonana jest ze 100% bawełny. Wystarczyło więc mocniej podkreślić tę informację na sklepie. Dodaliśmy na miniaturki ikonę mówiącą o składzie bawełny.

3-komunikacja-jakosci-produktu

2. Uwidocznienie promocji na sklepie

Ankieta wykazała, że grupa docelowa marki uwielbia promocje. Co zrobiliśmy, aby wyjść naprzeciw klientom marki:

  • Uwidoczniliśmy czas zakończenia promocji, aby zachęcić klientów do zakupów tu i teraz.
Licznik promocji
  • Wprowadziliśmy na sklep dodatkową formę rabatowania zależną od wartości koszyka. Większe zakupy = większy rabat.
Wielorabaty

3. Zdjęcia pościeli w aranżacji

Klienci wskazali, że lubią oglądać pięknie urządzone sypialnie i inspirować się nimi w wyborze pościeli. Wykonaliśmy więc aranżowaną sesję zdjęciową topowych pościeli marki. Powstałe fotografie i video wykorzystaliśmy w social mediach oraz w reklamach.

5-aranzacje

Poniżej efekty publikacji zdjęć z sesji w social mediach:

0 tys.
Wyświetleń
0 tys.
Zasięg
0
Aktywność pod postem

Zmiany UX na podstawie badania dzienniczkowego na osobie z grupy docelowej

Aby dowiedzieć, jakich zmian wymaga sklep pod kątem funkcjonalności, przebadaliśmy reprezentantkę grupy docelowej.

 

Zrekrutowana osoba do badania była profilowo dobrana do największej grupy klientów marki, jednak wcześniej nie kupowała pościeli na tym sklepie. Osoba dostała od nas konkretne zadania do zrobienia na sklepie i wykonywała je pod naszą obserwacją.

 

Oto elementy, jakie wyszły do zmiany po przeprowadzonym badaniu.

1. Edycja wyświetlania podkategorii

Zobacz różnice pomiędzy starym, a nowym układem kategorii w menu bocznym:

Porównanie wyglądu menu

Badana osoba nie wiedziała, co ma kliknąć, aby wykonać poprawnie pierwsze zadanie – znaleźć pościel z bawełny, ale w rozmiarze 160×200.

 

Zaczęła od wyboru kategorii rozmiaru, ale wtedy wyświetlały się jej wszystkie możliwe opcje materiałowe. Dopiero po dłuższej chwili znalazła “ skuteczny sposób”, który dla niej, jak i zapewne dla wielu klientów, nie był zbyt intuicyjny.

 

Jakie rozwiązanie wdrożyliśmy?

 

Nazwy podkategorii były umieszczone zbyt blisko siebie oraz miały za mały font dla grupy docelowej, przez co nie były na pierwszy rzut oka proste do poruszania się po sklepie.

 

Wyłapaliśmy również częste zachowania, gdzie klientki chciały wybrać pościel bawełnianą, natomiast przez pomyłkę klikały pościel satynową. To zachowanie zauważyliśmy podczas badania dzienniczkowego jak i podczas nagrań sesji użytkowników.

2. Zwiększenie obszaru klikalności miniaturki produktów w koszyku

Tak wyglądała mapa ciepła przed wprowadzeniem zmiany. Widać na niej, że wiele klientów uporczywie klikało zdjęcie produktu, chcąc do niego powrócić. Niestety, pierwotna wersja zdjęcia nie była nigdzie podlinkowana.

Zwiększenie obszaru klikalności miniaturki produktów w koszyku - przed zmianą

Poniżej mapa ciepła po zmianie obszaru klikalności. Zmniejszyła się liczba kliknięć w zdjęcie, ponieważ jest ono już aktywnym linkiem i wystarczy jedno kliknięcie, by przejść do produktu.

Zwiększenie obszaru klikalności miniaturki produktów w koszyku - po zmianie

3. Przebudowa menu dla łatwiejszej nawigacji

Poprzez mocno rozbudowaną strukturę kategorii i linków, poruszanie się po menu przestało być wygodne i proste.

 

Edytowaliśmy wygląd menu w wielu aspektach m.in. dodając podświetlenie na wybraną kategorię, gdyż wcześniej nie było to wystarczająco czytelne.

Wnioski

Działania te pokazują jak ważne jest zrozumienie potrzeb klientów, ciągłe dostosowywanie oferty i optymalizacja doświadczeń użytkownika w e-commerce na naszej platformie sprzedażowej.

 

Sklep internetowy operuje w dynamicznym środowisku. Aby utrzymać konkurencyjność, przedsiębiorstwa e-commerce muszą nieustannie dostosowywać swoje strategie i dostarczać wartość swoim klientom.

 

Kluczem do sukcesu jest regularne monitorowanie rynku, analiza potrzeb klientów oraz szybkie reagowanie na zmieniające się trendy i preferencje.

 

Powyższe case study obejmuje tylko wycinek kilkudziesięciu punktów, które zostały zmodyfikowane na sklepie. Rzeczywisty zakres zmian był znacznie obszerniejszy od przedstawionego. Wszystkie te zmiany przyczyniły się do przedstawionego efektu.

Karta produktu Słodkie Sny
Strona główna Słodkie Sny

Na przykładzie sklepu Słodkie Sny widać, że ciągły rozwój jest niezbędny w e-commerce. Sklepy, które inwestują w badania i rozwój, mogą liczyć na długoterminowy sukces, zwiększając zarówno satysfakcję klientów, jak i lojalność wobec marki.

 

Jak widzimy możemy pracować nad zwiększaniem rentowności naszego sklepu nie tylko poprzez zwiększenie budżetów reklamowych, lecz także poprzez ciągłą poprawę jakości naszego sklepu.

Rozwijamy e-commerce dla wspaniałych sklepów