Identyfikacja wizualna – czym jest i dlaczego warto o nią zadbać?

31 maja 2022

Banner posta pokazująca kobiece sylwetki na tle otwartego laptop

Identyfikacja wizualna, czyli to, co w Twojej firmie jest widoczne na pierwszy rzut oka, ma niebagatelne znaczenie w kontekście wyników sprzedażowych. W końcu pierwsze wrażenie robi się tylko raz…

 

Chcesz coli? Co przyszło Ci do głowy po przeczytaniu tego pytania? Czerwona puszka, lub butelka z napisem, który jest rozpoznawany w najbardziej odległych zakątkach świata. To jest właśnie potęga dobrze zaprojektowanego logotypu, która sprawia, że każdy wie o co chodzi. Logo to znak graficzny, zaś logotyp to tekstowe przedstawienie marki. Obie te formy mają za zadanie wywołać emocję, uczucie lub skojarzenie, które powinny pasować do Twojej firmy.

70%

Dlaczego identyfikacja wizualna jest taka ważna?​

Pamiętaj, że Klient spotykając Cię po raz pierwszy widzi właśnie to. 

Logo. Szyld nad sklepem. Baner na stronie internetowej. Zdjęcie profilowe na facebooku.

Jak zaprojektować dobre logo?

Wzornik kolorów i szkice dotyczące wybranej czcionki
Dobre logo to idealne proporcje oraz świetnie dopasowana kolorystyka.

Nie jest przyjemnie ani komfortowo usłyszeć negatywną opinię na temat swojego „dziecka”. Logo, które stworzyłeś Ty, lub członek Twojej rodziny to coś, do czego masz sentyment. Ale jeżeli zadajesz sobie pytanie „dlaczego mam za mało klientów?” odpowiedź może kryć się właśnie tutaj. Znak, do którego jesteś po ludzku przywiązany nie robi Twojej firmie żadnej przysługi. Wyjście ze słynnej „strefy komfortu” i otwarcie się na zmiany może być pierwszym krokiem w kierunku biznesu na wyższym poziomie. Wyprzedź tych, którzy jeszcze tego nie wiedzą! Twój gust, Twoje smaki i preferencje niestety muszą ustąpić ogólnie przyjętym zasadom sztuki wizualnej. Nawet jeżeli kochasz kolor lawendowy, uwielbiasz czcionkę pełną wywijasów, albo masz pół domu pomalowane na czarno…to nie ma większego znaczenia w kontekście identyfikacji graficznej Twojej firmy.

 

Dobre logo ma sprawić, że Twoja marka będzie rozpoznawalna. Takim markom Klienci ufają – co więcej, są skłonni wydać na nią o wiele więcej pieniędzy.

Komunikacja wizualna – po co to wszystko?

W zalewie treści i obrazów Twoi klienci są coraz bardziej pogubieni. Twórcy reklam prześcigają się w pomysłach na to, jak zabłysnąć, co nierzadko prowadzi do mniejszych lub większych katastrof wizualnych.

Tekst.

Tęczowy.

Brokatowy.

Tęczowo-brokatowy-z-poświatą.

Tęczowo-brokatowy-z poświatą-na-wystrzałowym-tle.
Większe logo 😉

To może jeszcze z lustrzanym odbiciem. Znasz to?

Jakie uczucie wywołuje w Tobie firma, która próbuje się wyróżnić na WSZELKIE sposoby? Czy jest to zawodnik z kategorii „pro” a może raczej rozpaczliwy desperat? Odpowiedni dobór kolorów, za pomocą których chcesz się komunikować z odbiorcami nie należy do najłatwiejszych zadań. Z pomocą przychodzą tutaj narzędzia jak np. Coolors.co, które pozwala na tworzenie dopasowanych schematów kolorystycznych. Wystarczy, że wpiszesz kod koloru wiodącego – to tzw. oznaczenie HEX, (np. dla koloru szarego wygląda to tak: #F9F9F9), a Coolors dobierze Ci inne propozycje, które będą z nim współgrały.
Przykład strony coolors, służącej do generowania darmowych schematów kolorystycznych
Skorzystaj z darmowego narzędzia Coolors.co, który pomoże Ci stworzyć dopasowany schemat kolorystyczny.

Sztuką jest zachować swój własny styl, który na wszelkich platformach komunikacji charakteryzuje się przede wszystkim SPÓJNOŚCIĄ. Chodzi o to, żeby ustalić pewien kodeks graficzny, który będzie nie do ruszenia. Kształt czcionki, starannie dobrany odcień tła, rodzaj używanych zdjęć. Księga graficzna, która stanie się swoistą biblią Twojej komunikacji z Klientem. Wszelkie elementy graficzne, oprócz spójności muszą charakteryzować się bezbłędną trafnością, zgodną z profilem firmy. Tu nie ma miejsca na niedomówienia. Mniej często znaczy więcej.

Jeżeli to wszystko wydaje Ci się skomplikowane, z pomocą przychodzą…specjaliści. Przeciętny grafik spędził lata na obcowaniu z kolorami, poznał tysiące czcionek, a także ćwiczył rękę i oko ucząc się rysunku i malarstwa. Dzięki temu najlepsi są w stanie momentalnie dostrzec szczegóły, o których laikowi się nie śniło. Mają po prostu wyczucie stylu, kompozycji, koloru…widzą „to coś” co sprawia, że jedną firmę się zapamiętuje, a drugą nie.

0
Tyle godzin nasz grafik ćwiczył rękę i oko w czasie studiów na ASP​

Co o Twojej marce mówi komunikacja wizualna?

Możesz nawet nie zdawać sobie sprawy z tego, że Twoi Klienci patrząc na logo firmy czują emocje zupełnie przeciwne do tych, których byś sobie życzył. Najdroższe, luksusowe ubrania świetnej jakości mogą być błędnie postrzegane przez pryzmat „taniego”, niechlujnego logo. Z kolei marka, która powinna być maksymalnie przyjazna i przystępna niepotrzebnie chowa się za znakiem, który jest zimny i oficjalny. To błędy, które Twoją firmę kosztują więcej, niż myślisz.

Ile kosztuje przygotowanie identyfikacji wizualnej?​

Rozwiązania, które są darmowe, albo najtańsze na rynku mogą okazać się niewystarczające. Mało tego, paradoksalnie zwiększą koszty Twojej firmy. Jak to działa? Jeżeli zatrudnisz aspirującego studenta, syna jednego z pracowników, który naprędce zrobi Ci logo i projekty wizytówek, być może zaoszczędzisz na tym trochę pieniędzy. Po czasie jednak zwykle okazuje się, że zarówno logo, jak i projekt są do zmiany. Wtedy nie dość, że ponosisz kolejne koszty, to jeszcze zmuszony jesteś przeprowadzić brandingową rewolucję. Markę i jej rozpoznawalność buduje się praktycznie od nowa, co zabiera czas, a więc i pieniądze.

Rozsypane złote monety, z których wyrasta kiełkująca roślina
Identyfikacja wizualna to temat, na którym zdecydowanie nie warto oszczędzać.

Dlatego inwestowanie w element, jakim jest System Identyfikacji Wizualnej powinno być wysoko na Twojej liście priorytetów. Pozwól zadziałać specjalistom z branży, dzięki którym komunikacja wizualna Twojej firmy będzie nie tylko atrakcyjna, ale przede wszystkim skuteczna! Logo, czcionka, a nawet firmowe kolory mogą być siłą napędową Twojego biznesu ale i przeszkodą na drodze do sukcesu. Profesjonalny audyt powinien być pierwszym krokiem, dzięki któremu zobaczysz kierunek dalszych działań. Daj się wyręczyć tam, gdzie ryzykujesz własny czas i pieniądze, na których ulokowanie masz przecież inne pomysły.

zobacz także

Akcje świąteczne, które zwiększą sprzedaż w Twoim e-commerce

Okres Świąt Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas w roku, w którym odczuwamy szczególnie magiczną…

Czytaj więcej

Jak zwiększyć sprzedaż na Black Friday: strategie i pomysły

Black Friday to jedno z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu marketingowym i przyciąga setki tysięcy…

Czytaj więcej

10 błędów Black Friday, które rujnują Twój biznes

Black Friday to nie tylko wyjątkowa okazja dla konsumentów, ale również wyzwanie dla właścicieli…

Czytaj więcej