Akcje świąteczne, które zwiększą sprzedaż w Twoim e-commerce
Okres Świąt Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas w roku, w którym odczuwamy szczególnie magiczną…
18 sierpnia 2022
Rebranding jest procesem mocno podpartym strategią marketingową i oznacza szereg zmian, które mają na celu odświeżenie wizerunku Twojej marki. Nie mamy tu jednak na myśli zmian czysto kosmetycznych, ale raczej coś, co można by nazwać…trzęsieniem ziemi.
Twoja marka zaczyna mówić innym głosem, zmienia swoją osobowość i wygląd zewnętrzny. Dzięki gruntownej metamorfozie możesz na nowo odkryć tzw. „why” – czyli to, co leży u podstaw marki, prawdziwy powód tego, że Twój biznes został powołany do życia.
Istnieje przekonanie, że rebranding stosuje się wtedy, kiedy marka zaliczy wpadkę wizerunkową, np. wplącze się w niekorzystny dla siebie viral, wypuści na rynek jakiś bubel, albo…niefrasobliwego pracownika, który popełnił kilka nierozsądnych postów na Facebooku czy Twitterze. Tymczasem rebranding nie zawsze jest próbą ratowania wizerunku. Bardzo często to po prostu efekt głębokiej analizy, której wyniki dają właścicielowi jasno do zrozumienia, że firma potrzebuje zmian.
Jeżeli byłeś odpowiedzialny za narodziny swojego brandu, z pewnością jesteś przywiązany do wszystkich elementów wizualnych takich jak logo, firmowa czcionka, czy kolory używane w komunikacji na stronie. Jeżeli pojawia się ktoś, kto sugeruje drastyczne zmiany, naturalne jest to, że masz sporo wątpliwości i wielką ochotę, aby wykonać krok w tył. Wszak rebranding to nie jest jednosezonowa zmiana, ale transformacja marki w wymiarze długofalowym.
Przeprowadzenie firmy przez kolejne etapy rebrandingu będzie wymagało zaangażowania wielu osób. To nie są zmiany, które da się zrobić w ciągu kilku dni. Pozostaje także kwestia reakcji odbiorców i kontrahentów. Ludzie niechętnie inwestują w to, czego nie znają, dlatego rebranding powinien być przeprowadzony z głową, aby wykorzystać prawdziwy potencjał Twojej firmy.
Wiele zależeć będzie tutaj od sytuacji wyjściowej. Czy posiadasz e-commerce, który od wielu lat posługuje się tym samym znakiem towarowym i posiada pełną, choć być może nieco przestarzałą identyfikację wizualną? A może dopiero raczkujesz w branży i pojęcia takie jak strategia marketingowa, albo księga znaku są Ci obce?
Warto również rozważyć, kto będzie wykonawcą założeń związanych z rebrandingiem. Jeżeli większość zadań będzie należała do Twojego zespołu, przeanalizuj, czy te zasoby są wystarczające. Może się okazać, że o wiele bardziej efektywne będzie zlecenie realizacji rebrandingu agencji zewnętrznej. Standardowo przyjmuje się, że czas konieczny do przeprowadzenia rebrandingu to przynajmniej 12 miesięcy. Pamiętaj jednak, że w tym czasie będziecie się starać funkcjonować w miarę normalnie, co może jednak przypominać próby mieszkania na wielkim placu budowy.
Należy sobie zadać pytanie, jakie są przesłanki do przeprowadzenia rebrandingu. Twoje logo wygląda amatorsko? Strona internetowa jest przestarzała? A może przeprowadzasz fuzję z innym biznesem, albo wprowadzasz istotne zmiany w strukturze swojej firmy – np. tworzysz działy, których wcześniej nie było?
Przy rebrandingu bardzo istotne jest, aby każdy pracownik Twojej firmy rozumiał co i dlaczego się dzieje. Niezwykle pomocna będzie więc strategia marketingowa, do której można zajrzeć na każdym etapie działań. Taki dokument powinien funkcjonować w Twojej firmie nie tylko w formie wirtualnej, ale i fizycznej. Pozwól swojej ekipie wczytać się w każdy rozdział, a wątpliwości rozwiać na firmowym spotkaniu. Jeżeli Twoi pracownicy podzielą entuzjazm związany z przebudową marki – rebranding przebiegnie o wiele łatwiej.
W Click Leaders tak to właśnie wyglądało. Dzięki opracowaniu szczegółowej strategii marketingowej przez zewnętrznych ekspertów z Premium Consulting uzyskaliśmy rzetelną, a przede wszystkim – obiektywną diagnozę sytuacji wraz z obszerną listą rekomendowanych działań.
W końcu najtrudniej jest wprowadzać zmiany „na własnym podwórku”, dlatego cieszymy się, że uzyskaliśmy tutaj wsparcie doświadczonych strategów marketingowych: Karoliny i Mariusza Łodygów.
Zmianie uległo wiele elementów. Pierwszym i kluczowym było nowe, wyraziste pozycjonowanie marki naszej agencji. Za tym poszły zmiany wizerunkowe takie jak zmiana nazwy oraz wdrożenie nowej, spójnej z założeniami strategicznymi identyfikacji wizualnej.
Warto dodać, że każda ze zmian wynikała z dogłębnych badań marketingowych czy też wyników analiz (np. analizy działań konkurencji). Również klienci mieli swój udział w tym procesie, biorąc udział w ankiecie na temat dotychczasowej współpracy z naszą agencją.
W kolejnym etapie pozyskaliśmy także rekomendacje lingwistyczne i strategię komunikacji. Potrzebowaliśmy wielu miesięcy, aby skutecznie wdrożyć wszelkie zalecenia, ale efekty przeszły nasze oczekiwania.
Nie ma nic gorszego niż zmiany, na które nikt nie jest przygotowany. Jeżeli Twoi klienci są przyzwyczajeni do ikonki drzewka na zielonym tle, a nagle zobaczą kompozycję złotych liter – mogą pomyśleć, że pomylili witryny. Dlatego zaplanuj strategię premierową, dzięki której zbudujesz napięcie oczekiwania na coś, co ma się wydarzyć. Cykl zagadkowych postów, sneak peeks, czyli uchylenie rąbka tajemnicy – jest wiele sposobów, aby sprawić że Twój rebranding będzie czymś radośnie oczekiwanym!
Pamiętaj też, że po starcie nowej marki konieczne będzie wielokrotne przypominanie klientom o tym, co uległo zmianie. Możesz to zrobić za pomocą mailingu masowego, a także materiałów na blogu, czy w mediach społecznościowych.
Marka po rebrandingowym liftingu to z pewnością coś, czym należy się chwalić. Daj swoim odbiorcom możliwość udzielenia Ci feedbacku i przeanalizuj ich spostrzeżenia. Warto dołożyć starań, aby wszystkie elementy były spójne i działały w harmonii. Takie cechy charakteryzują profesjonalne brandy, a przecież pragniesz dołączyć do ich grona!
Aby rebranding okazał się sukcesem, warto solidnie się do niego przygotować. Upewnij się, że działasz zgodnie ze strategią marketingową z prawdziwego zdarzenia – a nie pod wpływem opinii znajomego, czy chwilowych przemyśleń dyktowanych emocjami. Tu naprawdę kluczowe są porządne fundamenty i o nie należy zadbać w pierwszej kolejności, a na pewno na długo przed tym, zanim zaczniesz się skupiać na kosmetycznych detalach.
Historia zna przypadki, w których chaotyczna decyzja o zmianie logo spotkała się z wielkim
niezadowoleniem klientów. Jeżeli chcesz tego uniknąć, działaj metodycznie. Przede wszystkim zastanów się, jaka jest historia Twojej marki, co sprawiło, że robisz to, co robisz i sprzedajesz to, co sprzedajesz.
Jeżeli rebranding przyczyni się do wyrażenia szczerej i autentycznej twarzy Twojej marki – możesz być spokojny, że to się uda. Warto też wziąć na pokład prawdziwych specjalistów, którzy będą w stanie uczciwie wskazać Ci wszystko, co wymaga zmian.
Nie łudź się, że będziemy w stanie udzielić Ci tutaj jednoznacznej odpowiedzi. Pierwszym krokiem do ustalenia, czy i jakie zmiany są wskazane, jest szczegółowy wywiad. Potrzebujemy wielu informacji na temat Twojej marki i wyzwań, jakie przed nią stoją. Pomocne może się również okazać przeprowadzenie audytu, który pozwoli znaleźć odpowiedź na pytanie, czy rebranding to dobry pomysł.
Akcje świąteczne, które zwiększą sprzedaż w Twoim e-commerce
Okres Świąt Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas w roku, w którym odczuwamy szczególnie magiczną…
Jak zwiększyć sprzedaż na Black Friday: strategie i pomysły
Black Friday to jedno z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu marketingowym i przyciąga setki tysięcy…
10 błędów Black Friday, które rujnują Twój biznes
Black Friday to nie tylko wyjątkowa okazja dla konsumentów, ale również wyzwanie dla właścicieli…