Dlaczego klienci nie kupują w Twoim sklepie?

22 września 2022

Sylwetka kobiety w żółtej sukience, która siedzi z laptopem

Twój sklep ma spory ruch ale klienci nie kupują? Bacznie obserwujesz ich w narzędziach analitycznych, widzisz że oglądają, klikają i… wychodzą? Nie siedź bezczynnie, musisz zacząć działać. Jak? Podpowiadamy!

0
111 mld to wartość rynku e-commerce w 2021 roku. (wg raportu www.pmrmarketexperts.com)

Dlaczego klienci nie kupują u Ciebie, tylko odchodzą do konkurencji?

  1. Twój sklep jest nowy, pięknie zaprojektowany, działa szybko, a mimo to nie sprzedaje? Przyczyn może być kilka.

    a) Przede wszystkim, każdy nowy sklep przed uruchomieniem powinien być dokładnie przetestowany na różnych typach urządzeń. Należy sprawdzić wszystkie możliwe ścieżki zakupu, przetestować każdy z dostępnych sposobów płatności i dostawy. Sprawdź konfiguracje. Czy aby na pewno po wybraniu kuriera pojawia się płatność przelewem? Czasem tak błahe problemy mogą skutecznie utrudnić zakup.

    b) Ok, jeśli wszystko wydaje się w porządku, testy przebiegły prawidłowo, a mimo to klienci nie kupują, znaczy to, że masz inny problem. Musisz poznać czynniki które wpływają na decyzje o zakupie.

  2. Twój sklep lata świetności ma za sobą, masz stałych klientów, ale mogłoby być ich więcej? Konieczne może być odświeżenie witryny. Warto przeprowadzić audyt UX. Wymagania użytkowników rosną, zmieniają się ich upodobania, ale nie tylko. Jeśli sklep był stworzony kilka lat wstecz, może zwyczajnie nie nadążać, a doświadczenia użytkowników i nowoczesny wygląd sklepu również wpływają na decyzję o zakupie.

Zachowania zakupowe

Zakupy przez internet są uwielbiane przez użytkowników głównie przez dostępność całą dobę, brak konieczności jechania do sklepu oraz nieograniczony czas wyboru. Zdecydowanie lepiej jest zrobić zakupy przy kubku herbaty na kanapie w salonie, zamiast chodzić między półkami a później stać w kolejce do kasy, myśląc o tym, że jeszcze gdzieś trzeba za chwilę pojechać.

Co jest ważne i skłania użytkowników do częstszych zakupów, to niższe koszty dostawy, niższe ceny online niż stacjonarnie, oraz zniżki i rabaty online.
Odwrotny skutek daje długi czas oczekiwania na dostawę oraz wysokie koszty dostawy.

Grafika porównująca zakupy stacjonarne oraz internetowe
Eksponuj swoim klientom korzyści, jakie płyną z Twojego modelu biznesowego.

Preferowana dostawa i zwroty

Sprawdź jakie formy dostawy oferujesz swoim klientom, ponieważ mają oni konkretne oczekiwania. Jeśli nie oferujesz dostawy do paczkomatu, warto się nad tym zastanowić, ponieważ aż 77% badanych internautów wybiera właśnie tą formę wysyłki.

Tylu internautów wybiera dostawę do paczkomatu ( "E-Commerce w Polsce" Raport Gemius 2021 ).
77%

Podobnie jest ze zwrotami. Najczęściej wybieraną formą zwrotu jest darmowy zwrot do paczkomatu. Kolejne preferowane formy to również darmowe opcje – kurierem oraz samodzielny zwrot do sklepu stacjonarnego.

Preferowane płatności

Zadbaj by w Twoim sklepie pojawiły się szybkie i bezpieczne płatności. W ten sposób płaci aż 70% użytkowników. Jeśli możesz, nie rezygnuj z płatności przelewem tradycyjnym. Może wydawać się to nieco problematyczne z powodu dłuższego oczekiwania na przelew, jednak nadal spora grupa osób korzysta właśnie z przelewu tradycyjnego – głównie kobiety.
Powodów może być kilka – wiek, brak posiadania konta, a nawet… chęć ukrycia zakupu przed mężem. Jeśli więc Twoja oferta kierowana jest głównie do kobiet, przelew tradycyjny powinien znaleźć się na liście płatności obowiązkowo.

Podobnie jest ze zwrotami. Najczęściej wybieraną formą zwrotu jest darmowy zwrot do paczkomatu. Kolejne preferowane formy to również darmowe opcje – kurierem oraz samodzielny zwrot do sklepu stacjonarnego.

Dlaczego klienci nie kupują w sklepie, któremu nie ufają?

Przyjrzyjmy się temu, co wpływa na decyzję użytkownika o wyborze właśnie Twojego sklepu.
Najważniejsze czynniki są związane z ponoszonymi kosztami. Atrakcyjna cena produktu oraz niskie koszty dostawy. Na kolejnym miejscu plasują się pozytywne doświadczenia, warto więc dbać o dobry UX.

Ale zanim użytkownik zdecyduje się na wybór Twojego sklepu spośród konkurencji, musi Ci zaufać. Twoja wiarygodność jako sprzedawcy jest tutaj kluczowym elementem. Jeśli nie wzbudzasz zaufania, to nawet najniższe ceny nie skłonią użytkownika do zakupu.

Co wpływa na wiarygodność sklepu:

  • Opinie o sklepie – Jest to główne źródło budowania wiarygodności nowo odwiedzonego sklepu. Przypomnij sobie, ile razy sprawdzałeś opinie nie tylko o produkcie, ale o sklepie zanim coś kupiłeś. Warto więc zadbać o wdrożenie systemu pozyskiwania opinii.
Grafika przedstawiająca przykład strony z opiniamii i rankingiem sklepu
Pozwól klientom ocenić Twój sklep i reaguj na to, co im się nie podoba.
  • Możliwość płatności przy odbiorze – Niewątpliwie, mimo, że nie jest to najczęściej wybierana forma dostawy, to sam fakt, że jest oferowana, wzbudza zaufanie. W ten sposób pokazujesz klientowi, że Ty też ufasz jemu. Rodzi się więc wzajemne zaufanie.
    Poza tym, ta forma dostawy jest ważna dla osób, które np. nie ufają płatnościom internetowym, a także nie chcą płacić tradycyjnie, bo np. rzadko wychodzą z domu.
Przykład różnorodnych metod płatności, jakie są dostępne w sklepie internetowym.
Różni klienci - różne potrzeby i preferencje.
  • Czytelna informacja o zwrotach i reklamacjach – Klienci muszą łatwo odnajdywać takie informacje. Warto stworzyć dedykowane strony informacyjne na których można przeczytać konkretne zasady i pobrać odpowiednie formularze.
  • Ważne jest również umieszczenie w odpowiednich miejscach danych firmy takich jak NIP, adres i dane kontaktowe.
Zrzut ekranu ze stopki na stronie głównej sklepu internetowego
Podstawowe informacje o Twoim sklepie powinny być czytelne i łatwo dostępne na stronie.

Czy już znasz powody, dla których klienci nie kupują w Twoim sklepie?

Jak widzisz powodów takiego stanu rzeczy może być wiele. Mamy nadzieję, że udało nam się wskazać kierunek, w którym powinny iść Twoje analizy. Jeżeli jednak masz wrażenie, że spełniasz wszystkie wspomniane warunki, a Twój sklep online nadal nie przynosi zadowalających dochodów – być może warto sięgnąć głębiej i poszukać jeszcze innych przyczyn. Jeśli chcesz, chętnie o tym porozmawiamy.

zobacz także

Jak zwiększyć sprzedaż na Black Friday: strategie i pomysły

Black Friday to jedno z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu marketingowym i przyciąga setki tysięcy…

Czytaj więcej

10 błędów Black Friday, które rujnują Twój biznes

Black Friday to nie tylko wyjątkowa okazja dla konsumentów, ale również wyzwanie dla właścicieli…

Czytaj więcej

PrestaShop 9 – co przyniesie najnowsza wersja?

Jako specjaliści w dziedzinie e-commerce, jesteśmy przyzwyczajeni do ciągłego rozwoju i innowacji. W momencie…

Czytaj więcej