
Akcje świąteczne, które zwiększą sprzedaż w Twoim e-commerce
Okres Świąt Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas w roku, w którym odczuwamy szczególnie magiczną…
01 lipca 2022

SEO, czyli z angielskiego „Search Engine Optimization” oznacza optymalizację witryny pod wyszukiwarki internetowe.
Co jednak kryje się pod tym pojęciem? Dla przeciętnego użytkownika internetu proces poszukiwania informacji rozpoczyna się od wpisania stosownego zapytania. Po stronie wyszukiwarki leży za to pokazanie najtrafniejszej odpowiedzi na to zapytanie. Skąd jednak Google wie, czy to właśnie Twoja strona jest tą najlepszą? Odpowiedź na to pytanie kryje się pod pojęciem robotów indeksujących. Oprócz ludzi, zautomatyzowane algorytmy „wędrują” po internecie i zbierają informacje o zamieszczonych w nim witrynach i ich treściach. Można więc stwierdzić, że najlepsza witryna internetowa będzie wykonana w taki sposób, aby być czytelną zarówno dla ludzi, jak i robotów indeksujących.
Ponieważ SEO jest zagadnieniem bardzo złożonym i uwzględniającym wiele obszarów, najczęściej stosuje się podział na trzy główne grupy.
Dotyczy wszystkiego, co dzieje się na stronie: treści, nagłówków, opisów ALT przy grafikach, a także linkowania wewnętrznego. Dzięki tym działaniom Google łatwiej rozumie, o czym jest Twoja strona i może lepiej ją indeksować.
Zadbaj również o przejrzysty interfejs użytkownika, bo to właśnie doświadczenie użytkownika (czyli tzw. User Experience) ma dziś ogromny wpływ na to, jak wysoko plasujesz się w wynikach wyszukiwania.

Przeciwieństwem On-Page SEO jest optymalizacja pod kątem tego, co dzieje się poza Twoją własną witryną. Zdobywanie linków odsyłających (ang. backlink), które prowadzą z wartościowych witryn do Twojej są w stanie bardzo szybko zwiększyć pozycję na listach wyników wyszukiwania.
Oczywiście nie oznacza to, że powinieneś teraz rozpocząć podróż po internecie i wklejać wszędzie link do swojej witryny. Roboty google, które indeksują witryny uwielbiają przejść z jednej strony tematycznej do domeny poświęconej tej samej tematyce.
Zatem jeżeli Twoja strona to np. sklep z lampami, przejście z bloga wnętrzarskiego czy rankingu najlepszych lamp roku 2022 zdecydowanie pozwoli wskoczyć jej na wyższą pozycję. Off-Page SEO to również wszelkie kanały social media.

Ostatnią grupą optymalizacji SEO jest spełnienie pewnych wymogów technicznych. Czy strona posiada odpowiedni kontrast między tekstem a kolorem tła? Czy interaktywne elementy strony posiadają odpowiedni minimalny rozmiar? Czy strona posiada wdrożone dane uporządkowane dla łatwiejszej komunikacji między robotami indeksującymi treść, a witryną?
Wszystko to i o wiele więcej elementów składa się na ogólną jakość strony, a im jest ona wyższa, tym więcej ruchu z internetu będzie kierowane pod Twój adres.
SEO to proces, który polega na optymalizacji, co oznacza, że nie istnieje w tym miejscu pojęcie osiągnięcia stu procent. Zawsze można zdobyć ten dodatkowy link zwrotny, napisać nowy post lub zaktualizować wcześniej napisany poradnik. Stale zmieniające się trendy w branży marketingu internetowego sprawiają, że warto stale być na topie, wprowadzać aktualne rozwiązania i poszukiwać nowych możliwości.
W tym miejscu warto wspomnieć o audytach marketingowych, które pomagają zidentyfikować słabe punkty i nowe szanse na poprawę widoczności w sieci. To właśnie audyt SEO jest jednym z pierwszych kroków, który warto wykonać.

W Roku 2019 Google nagłośniło aktualizację algorytmu BERT, która sprawiła, że w zapomnienie odeszły treści blogowe, w których więcej tekstu oznaczało lepsze SEO dla strony. Biorąc pod uwagę fakt, że większość użytkowników korzysta w dzisiejszych czasach z urządzeń mobilnych, Google wprowadziło zmianę algorytmu, który określał jakość witryn. Na znaczeniu zyskała szybkość i wygoda użytkowania z jaką jesteśmy w stanie dostarczyć odpowiedzi na zadane pytanie.
Zgodnie z informacjami od Google, jeżeli wersja mobilna witryny nie będzie dobrze zoptymalizowana, wtedy również wersja desktopowa będzie o wiele niżej na pozycji wyszukiwania.
Rok 2021 to kolejne nowości, ponieważ Google jest w trakcie testowania nowego algorytmu analizującego treści o nazwie MUM. Algorytm ten będzie skupiał się na analizie kontentu strony jakim są multimedia, nie tylko graficzne, ale również wideo i audio. Oznacza to, że dla dobrego SEO witryny znaczenie będą miały klarowne, jednoznaczne zdjęcia, ponieważ to one często dostarczają najszybszej odpowiedzi na wiele zapytań.
Wyobraź sobie sytuację, w której piszesz bardzo dużo tekstu na stronie z produktem (przykładowo: sandały męskie), jednak znaczna część treści traktuje o kobiecych szpilkach. Większość użytkowników trafia na stronę, ponieważ szuka informacji o butach męskich. Widząc, że strona którą odwiedzili nie jest odpowiedzią na ich pytanie, najpewniej albo nie klikną w wynik wyszukiwania, albo natychmiast wyjdą ze strony, gdy zobaczą jej treść. Do Google wysłany zostanie wtedy jednoznaczny sygnał: Ta strona nie jest o sandałach męskich. Tym samym strona zacznie spadać w rankingu, ponieważ odpowiedź, jaką daje użytkownikowi nie jest odpowiednia.
Oczywiście przyczyną opuszczenia strony może być wiele. Ściana tekstu niepodzielonego na czytelne paragrafy nie jest mile widziana. Podobnie sprawa się ma z niewygodnym interfejsem bądź brakiem pożądanej funkcjonalności. Brak wezwania do działania (CTA) to kolejny błąd – użytkownik może nie wiedzieć, co powinien zrobić dalej, nawet jeśli treść go zainteresuje. Dobrze zaprojektowany przycisk czy komunikat „Kup teraz”, „Zamów darmową wycenę” lub „Zapisz się do newslettera” może znacząco zwiększyć konwersję.
To właśnie dlatego warto jest stale monitorować SEO witryny – nie tylko pod kątem technicznym, ale też jakości treści i skuteczności komunikatów.
Jak widzisz tematyka SEO jest niezwykle złożona i wymaga wielu zabiegów, aby witryna, którą tworzysz działała efektywnie. Jeżeli nie wiesz, jak zacząć pracę nad jakością strony, zdecyduj się na profesjonalny audyt. Wskazanie “punktów zapalnych” i najsłabszych elementów Twojej witryny to pierwszy krok do poprawienia jej pozycji w rankingach wyszukiwania.

Akcje świąteczne, które zwiększą sprzedaż w Twoim e-commerce
Okres Świąt Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas w roku, w którym odczuwamy szczególnie magiczną…

Dane jakościowe – co o nich wiemy?
Myśląc o danych wyobrażasz sobie najczęściej liczby, które możesz wyciągnąć z narzędzi analitycznych takich,…

Jak budować markę na Instagramie?
Czy istnieje recepta na zbudowanie silnej marki dla Twojego e-commerce na Instagramie? Być może……