
Marketing dla wymagających? Sprytne sztuczki w PrestaShop!
To niesamowite, że PrestaShop ma w sobie tyle marketingowego potencjału dla sklepów online! Wystarczy…
06 października 2022
Masz strategię marketingową dla swojego biznesu e-commerce? Gratulujemy!
Ale zaraz, zaraz – jeżeli wierzysz, że samo posiadanie strategii zapewni Ci biznesowe sukcesy, to czas na twarde lądowanie. W Click Leaders na co dzień spotykamy się z klientami, którzy w zróżnicowany sposób podchodzą do tematu…egzekucji, czyli wdrażania powstałych założeń.
Strategia marketingowa dla e-commerce to szczegółowo opisany pomysł na Twoją markę. Fundamentalny dokument, od którego wszystko się zaczyna. Znajdziesz tu głębokie uzasadnienie tego, jakie wartości powinna reprezentować, dokąd zmierzać i do kogo przemawiać, a może nawet bardziej…do kogo nie przemawiać!
W dokumentach strategicznych znajduje się także szereg analiz, dzięki którym zaczynasz rozumieć, jaka jest Twoja pozycja startowa wobec konkurencji. To z kolei prowadzi do konkretnych działań mających na celu pozycjonowanie marki.
Dzięki strategii marketingowej przestajesz błądzić we mgle – otrzymujesz gotowy koncept, strategiczną ścieżkę z zaznaczonymi punktami, na których należy się skupić. To ważne zwłaszcza, jeśli do prac wdrożeniowych zatrudniasz podwykonawców. Teraz każdy z nich może mówić głosem Twojej marki, a to ważniejsze niż myślisz!
Jest kilka sposobów na pozyskanie strategii marketingowej dla swojej firmy. Może ona powstać w głowie właściciela biznesu (na początkowym etapie powstawania marki). Czasami tworzy ją zespół pracowników, albo dział marketingu (jeśli takowy istnieje). Lepiej jednak zlecić wykonanie profesjonalnej strategii marketingowej firmie zewnętrznej.
Pamiętaj, że strategia strategii nie równa. Warto zainwestować w dokument, który zostanie wykonany rzetelnie, a jego założenia powstaną na bazie autentycznych badań.
Dobra strategia ma na celu ustalenie, jak Twój e-commerce ma być postrzegany w oczach odbiorców. Tu nie ma miejsca na wróżenie z fusów. Nie daj się też nabrać, jeżeli ktoś próbuje Ci sprzedać harmonogram postów na Facebooka, albo pomysły na komunikację marki ubierając to w wielkie słowa. Strategia komunikacji to nie to samo co strategia marketingowa i warto poznać różnice między nimi.
Twoja firma, Twój pomysł, Twoja nazwa, Twoje logo…nagle przychodzi obcy człowiek ze strategią w ręku i sieje zniszczenie niczym meteoryt. Postanawiasz więc zastosować się wyłącznie do „bezpiecznych” zaleceń, które nie ingerują zbytnio w Twoją wizję marki. Zgadzasz się na zmianę wyglądu sklepu, ale nie pozwalasz na ruszenie swojego logo. Przyznajesz rację, że komunikacja wymaga modyfikacji, ale nie podoba Ci się twórczość żadnego z testowanych copywriterów, więc pozostajesz przy starych tekstach.
Chaos w czasie wdrażania strategii marketingowej powstaje najczęściej z powodu braku zaufania do podwykonawców. Im jest ich więcej, tym trudniej o efektywną pracę. Tymczasem z naszych obserwacji wynika, że firmy które dały nam największy procent swobody w czasie egzekucji założeń strategicznych, osiągnęły najbardziej spektakularne efekty.
Moment, w którym Twoja strategia ujrzy światło dzienne wydaje się być ekscytujący. Kiedy jednak fajerwerki ucichną, przychodzi czas na zderzenie z ogromem pracy. Jeżeli skierujesz do niej niewłaściwe osoby, nawet najlepsza strategia marketingowa nie przyniesie spodziewanych rezultatów.
Pamiętaj, że dobrze skrojona strategia marketingowa stanie się Biblią Twojego biznesu, którą będziesz się dzielić z każdym (a zwłaszcza nowym) pracownikiem. Egzekwowanie założeń strategii sprawia, że zarówno graficy, jak i copywriterzy idą w jednym kierunku i działają nie według własnej intuicji, a według tego, co faktycznie służy Waszej wspólnej sprawie. Podstawą sukcesu jest więc gruntowne zapoznanie się Twojej ekipy z treścią opracowanej dla Was strategii.
Będziemy z Tobą absolutnie szczerzy – ten błąd popełniliśmy na własnym e-commerce’owym podwórku! Zajęci obsługą sklepów naszych Klientów odkładaliśmy prace wdrożeniowe na kolejne miesiące, opóźniając pokazanie światu nowego brandingu i startu strony www. Patrząc na rezultaty chyba zgodzisz się z nami, że…było warto wziąć się w końcu do roboty.
Jeżeli Twój biznes e-commerce ma strategię, jak najszybciej zaplanuj poszczególne etapy wdrożeniowe. Warto rozpisać konkretne zadania wraz z osobami odpowiedzialnymi za ich wykonanie. Regularnie audytuj stopień realizacji planu, dynamicznie reagując na zmiany, np. w przypadku rotacji pracowników, czy innych przeszkód.
Jeżeli zainwestowałeś w przygotowanie strategii, nie pozwól jej leżeć w szafie. Takie strategie są skuteczne jedynie w dyscyplinie zwanej „szaforozwojem”, która z biznesem nie ma nic wspólnego.
Teoretycznie to całkiem rozsądne podejście. Jak wspomnieliśmy wyżej, systematyzacja poszczególnych prac jest jak najbardziej wskazana. Problem pojawia się, kiedy wdrożenie strategii marketingowej z kilku miesięcy przechodzi w…lata świetlne.
Strategia marketingowa dla e-commerce tworzona jest na bazie wyników badań. Te zaś odzwierciedlają stosunkowo aktualny ranking konkurencji, czy obecne trendy w Twojej branży. Jeżeli realizacja strategii przeciągnie się w czasie, ryzykujesz jej przeterminowanie.
Potrzebujesz przykładu? Co warte jest badanie zachowań sprzedażowych w sieci, które przeprowadzono przed pandemią koronawirusa?
Nie zwlekaj zatem zbyt długo, bo może się okazać, że nowe czasy dla Twojego e-commerce wymagają…zupełnie nowej strategii.
To pytanie, na które odpowiemy jak rasowy psycholog: to zależy.
Historie naszych Klientów (i nasza własna) dowodzą, że stworzenie strategii to 50% sukcesu. Za drugą połowę odpowiedzialny jesteś Ty i osoby, które zaprosisz do współpracy.
Agencja Click Leaders to zespół specjalistów, dla których strategia marketingowa dla e-commerce to stały towarzysz w codziennej pracy. Uwielbiamy poczucie spójności, kiedy realizujemy poszczególne etapy wdrożeniowe. Jeśli nam zaufasz sprawimy, że Twoja marka zacznie być postrzegana w odpowiedni sposób i przez odpowiednie osoby. A to pierwszy i niezwykle ważny krok do sukcesów sprzedażowych.
Szukasz kogoś, kto wdroży Twoją strategię marketingową?
W dziale kreatywnym zajmuje się tworzeniem treści oraz wyrzucaniem z siebie pomysłów marketingowych, które następnie formuje w zgrabne plany.
Marketing dla wymagających? Sprytne sztuczki w PrestaShop!
To niesamowite, że PrestaShop ma w sobie tyle marketingowego potencjału dla sklepów online! Wystarczy…
Czy kot w PrestaShop może przyciągnąć ruch na sklepie?
Przywiązujesz wagę do kreatywnych treści w swoim sklepie internetowym PrestaShop? A czy wiesz, że…
Jak wygląd sklepu wpływa na wyniki sprzedaży online?
Z jednej strony wygląd to nie wszystko, z drugiej zaś – pierwsze wrażenie robi…