Co powinien mieć Twój sklep online w 2022

26 maja 2022

Grafika przestawiająca zakupy za pośrednictwem sklepu internetowego - torebki z zakupami ustawione na przeciwko monitora laptopa z tekstem tytułowym artykułu

Ostatnie dwa lata upłynęły pod znakiem pandemii, co znacznie przyczyniło się do rozwoju, branży e-commerce. Nawet Klienci przyzwyczajeni do zakupów stacjonarnych niejednokrotnie zmuszeni byli zamawiać produkty, czy usługi za pośrednictwem internetu.
To sprawiło, że wiemy już o wiele więcej na temat tego, co powinien zawierać sklep internetowy w 2022 roku.

Wykres graficzny przedstawiający rozwój rynku e-commerce w czasie pandemii co wpłynęło na funkcjonowanie agencji Click Leaders
Zachowania zakupowe klientów na podstawie raportu Omni-commerce

Wiele z funkcjonalności, które do niedawna były jeszcze mało znane, dziś są swoistymi must have w sklepach online. Wszystko to ma oczywiście na celu ułatwienie procesu zakupowego klientom. Pod spodem przygotowaliśmy kilka mechanizmów, których wdrożenie poprawi efektywność Twojego sklepu. Sprawdź, czy miałeś już z nimi do czynienia!

Kartą, gotówką, a może…komórką?

Na przestrzeni ostatniej dekady możemy zaobserwować stale rosnący trend korzystania z urządzeń mobilnych, względem desktopów. Dlaczego? Urządzenia mobilne są wygodniejsze, możemy skorzystać z nich w każdym miejscu, a co najważniejsze – coraz więcej spraw załatwiamy właśnie przez telefon/tablet. Statystyczny klient będąc na etapie finalizacji zamówienia chce dokonać płatności jak najsprawniej – nie wczytuje się w szczegóły, chce po prostu użyć najszybszej opcji płatności.

 

Ilustracja prezentująca okienko płatności za pomocą BLIKa
Płatność blikiem należy do metod, które w ostatnim czasie znacznie zyskały na popularności.

Kto z nas nie zna BLIKa? Ciężko będzie znaleźć osobę, która nie korzystała z tej formy płatności. Jednak samo udostępnienie funkcji BLIK’a nie wystarczy! O wiele bardziej istotne jest wdrożenie kodu BLIK bezpośrednio do strony checkoutu tak, aby nie przekierowywać klienta na zewnętrzną stronę operatora. Myślisz, że to mało ważne?

Po wdrożeniu płatności BLIK bez przekierowania na stronę operatora, zauważyliśmy u naszego klienta wzrost płatności tą metodą aż o 40%. Odnotowaliśmy także spadek porzuconych koszyków o 10%.

Kolejną funkcjonalnością jest Apple i Google Pay. Niby detal, ale jakże istotny w procesie obniżenia ilości porzuconych koszyków.
Przechodząc do płatności zdecydowana większość klientów wybiera sprawdzony przez siebie sposób płatności, a jeśli takowego nie będzie – może opuścić bądź przerwać proces zakupowy. Jak widzimy pod spodem, sumaryczna ilość kart dodanych do płatności mobilnych między 4Q 2020r. a 4Q 2021r. wynosi aż 55% więcej (prawie 4 mln więcej podpiętych kart, względem ubiegłorocznego okresu).

Wykres przedstawiający ilość kart płatniczych dodanych do aplikacji mobilnych
(źródło: Cashless)

Dostępność takich metod płatności zależy w głównej mierze od bramki płatności, dlatego warto wcześniej zrobić krótki research i wybrać takiego operatora, który daje jak najwięcej możliwości odnośnie poszczególnych metod. Daj swoim klientom wybór, aby wybrali opcję, która najcelniej trafia w ich potrzeby.

Procent klientów, którzy obecnie decydują się na płatność poprzez Google/Apple Pay.
68%

Zwrotów nie przyjmujemy?

Temat nad którym pochyla się mocniej chyba każdy właściciel sklepu głównie z branży fashion czyli zwroty. W jaki sposób wpływają one na porzucone koszyki?

Według Traffic Trends aż 39% klientów oczekuje możliwości łatwego zwrotu produktów.

Kupowanie przez internet jest bardzo wygodne, możesz przez to zaoszczędzić sporo czasu. Może się jednak zdarzyć, że sukienka, która do Ciebie przyjdzie będzie w innym rozmiarze niż myślałaś; że buty, które zamówisz będą różniły się od tych na zdjęciach.

Klient dokonując zakupu chce wiedzieć, że w razie takiej ewentualności nie będzie miał problemu z oddaniem produktu. Niestety duża część sklepów nie ma wdrożonych jakichkolwiek systemów ułatwiających zwroty.

Na pomoc przychodzą firmy, które automatyzują zwroty (np. wygodnezwroty.pl). Jako sklep nie musisz martwić się o to, czy: klient wybierze poprawny adres a zwrot nie zgubi się w systemie. Ponadto możesz wybrać czy koszt zwrotu “bierzesz na siebie”, czy też pozostawiasz go klientowi, ewentualnie czy dzielisz koszty między sklep a konsumenta. Ze strony klienta ogromnym atutem jest także wygodny i szybki formularz dostępny online. Nie musimy już wypełniać ręcznie druku zwrotu dołączanego do paczki, który potem jest znowu przepisywany przez osobę na magazynie i wprowadzany do systemu.

No dobrze, powiesz, ale ile ja muszę płacić za to, żeby klient jeszcze mógł łatwiej zwrócić?

Na szczęście nic. Firmy, które zajmują się automatyzacją zwrotów swoje “koszty” wliczają zwykle w koszt przesyłki (który swoją drogą nie odbiega od zamówienia kuriera na własną rękę). Formalności są ograniczone do minimum więc na co czekać?

Maksymalnie uproszczony proces zwrotu znacznie zwiększa zaufanie klientów do Twojej marki. Dajesz do zrozumienia, że ich zadowolenie to Twój priorytet, usuwasz także potencjalne obawy, które wiele osób odczuwa przed dokonaniem zamówienia.

Wyszukiwanie głosowe - hit czy kit?

Jeszcze kilka lat temu spotkanie na ulicy kogoś, kto mówił do telefonu “Hey Google” było co najmniej abstrakcyjne.
Jednak na przestrzeni kilku lat technologia rozwinęła się bardziej, niż mogło się komukolwiek wydawać. Wyszukiwanie głosowe jest coraz częściej spotykane w świecie e-commerce, dlatego nie ignoruj tego typu aktywności.

0
Procent użytkowników, którzy w codziennej rutynie używają poleceń głosowych na swoich urządzeniach (wg raportu Google)

Istnieje wiele modułów do wdrożenia na e-sklep, które umożliwią Twoim klientom wykorzystanie poleceń głosowych. To z kolei sprawi, że łatwiej im będzie przeszukiwać produkty w Twoim sklepie e-commerce.

Zwróć uwagę, że taka forma wyszukiwania produktu jest rozwiązaniem o wiele szybszym, niż używanie klawiatury i ręczne przeglądanie poszczególnych kategorii.

 

Co więcej, dzięki opcji głosowej Twój klient może błyskawicznie wypełnić formularz na stronie nawet, kiedy właśnie wychodzi z mieszkania, czy wiąże buty swojemu dziecku. W dzisiejszych czasach oszczędność czasu jest cenniejsza niż kiedykolwiek.

 

A zatem hit czy kit?

Jak dla nas to krok do przodu, dzięki któremu możesz wyprzedzić konkurencję i poszybować tam, gdzie jeszcze nie dotarła.

Zrzut ekranu ze strony oferującej opcję wyszukiwania głosowego
Przykład opcji wyszukiwania głosowego, który może znacznie uprościć ścieżkę zakupową Twojego klienta.

Google Analytics 4

Kolejne narzędzie od Google? Jest ono zapewne dobrze znane wielu właścicielom e-sklepów. Część z Was zada sobie jednak pytanie: po co mi ono, skoro mam wpięty sprawny UA?

 

Universal Analytics, to bardzo użyteczne rozwiązanie, jednak możesz korzystać z niego tylko do lipca 2023 – później zostanie wyłączone. GA4 zbiera więcej danych i jest dokładniejsze niż UA, dlatego warto już teraz zmienić narzędzie analityczne. Dzięki GA4 możesz utworzyć chociażby 50 niestandardowych parametrów – a jest to tylko czubek góry lodowej odnośnie zmian odnośnie tego systemu.

 

Poniżej odświeżony interfejs GA4, który oferuje Ci o wiele więcej możliwości w zakresie eksploracji danych.

Przykład odświeżonego interface'u google analitycs 4
Tak wygląda GA4 w nowej wersji, warto go zainstalować jak najszybciej.

Zdecydowanie rekomendujemy Ci przeprowadzenie migracji na GA4 już teraz, ponieważ pozwoli to na natychmiastowe rozpoczęcie gromadzenia danych. Te z kolei będą bezcenne w momencie, kiedy utracisz dostęp do Universal Analytics. Dlatego właśnie teraz (czerwiec 2022) najkorzystniejszą opcją jest równoległe używanie obu tych silników.

Analizując dane sprzedażowe, często porównuje się wyniki rok do roku. Pamiętaj, że jeżeli nie przeprowadzisz migracji na GA4 odpowiednio wcześnie, utracisz możliwość dogłębnej analizy np. wyników z lipca 2023 wobec lipca 2022.

Podsumowując: Obserwujemy wyraźny i dynamiczny trend zmian, w którym opcje dotychczas zarezerwowane dla największych graczy, są już normą nawet dla bardziej przeciętnych sklepów.

 

Pamiętaj, że wiele małych składowych składa się na całościową efektywność Twojego biznesu e-commerce. Jak wspomnieliśmy na początku wpisu, w obecnych czasach, mnóstwo takich elementów to nie gadżety, a raczej wyraźna odpowiedź na aktualne potrzeby Twojej grupy docelowej.

Portret Pawła Siemińskiego, młodego mężczyzny w białej koszuli, pełniącego funkcję managera projektu w agencji Click Leaders

Paweł Siemiński

Skanuje sklepy internetowe, a następnie dostarcza Klientom konstruktywne rozwiązania, aby ich biznesy online działały jeszcze lepiej.

zobacz także

Sklep internetowy PrestaShop – przykłady błędów, których możesz uniknąć

PrestaShop jest oprogramowaniem na licencji Open Source, co znaczy, że możesz bezpłatnie i całkowicie legalnie dokonywać dowolnych zmian. Masz więc ogrom możliwości. Ponadto nie płacisz żadnego abonamentu za posiadanie takiego sklepu. Wykorzystaj ten potencjał, by stworzyć sklep internetowy PrestaShop, który będzie intuicyjny, szybki i odpowiadający na konkretne potrzeby Twoich klientów. 0 Tyle sprzedawców na całym świecie wybrało oprogramowanie PrestaShop Tworząc sklep należy pamiętać, że…

Czytaj więcej

Dlaczego identyfikacja wizualna to temat, który warto zgłębić już na początku biznesu?

Identyfikacja wizualna, czyli to, co w Twojej firmie jest widoczne na pierwszy rzut oka, ma niebagatelne znaczenie w kontekście wyników sprzedażowych. W końcu pierwsze wrażenie robi się tylko raz…   Chcesz coli? Co przyszło Ci do głowy po przeczytaniu tego pytania? Czerwona puszka, lub butelka z napisem, który jest rozpoznawany w najbardziej odległych zakątkach świata. To jest właśnie potęga dobrze zaprojektowanego logotypu, która sprawia, że każdy wie…

Czytaj więcej

Czym jest mapa ciepła? Poznaj ważny element analizy jakościowej

Mapa ciepła jest to statyczny obraz przedstawiający dane jakościowe dotyczące zaangażowania Twojego Klienta na stronie sklepu. Ma formę zrzutu ekranu Twojej witryny z oznaczonymi kolorami ciepłymi lub chłodnymi. Zależnie od tego z jaką mapą mamy do czynienia, może ona przedstawiać kolorowe obszary zwiększonej intensywności kliknięć w danym miejscu – są to obszary ciepłe. W przypadku scroll map temperatura koloru obrazuje, jak głęboko użytkownicy przewijają Twoją…

Czytaj więcej