CRO – jak zwiększyć sprzedaż bez zwiększania kosztów?

27 grudnia 2022

Grafika tytułowa do artykułu Jak zwiększyć sprzedaż, przedstawiająca animowany ekran komputera

Optymalizacja współczynnika konwersji (z ang. conversion rate optimisation, w skrócie CRO) dotyczy wszystkich działań, które prowadzą do poprawy współczynnika konwersji w sklepie internetowym.
Głównie mierzony jest współczynnik dotyczący zakupów, czyli procent użytkowników, którzy dokonali zakupu – konwersji.

Co to jest konwersja?

Dla niewtajemniczonych: konwersja jest wykorzystywana w wielu branżach i w podstawowym znaczeniu oznacza zmianę, transformację. Aby jednak Cię nie zanudzić nudnymi regułkami i sztywnymi definicjami, postaramy się przybliżyć Ci temat na bardzo konkretnym przykładzie. Konwersja na stronie internetowej to nic innego jak specyficzna czynność wykonana przez użytkownika.

Tyle klientów nie wróci do Twojego sklepu, jeśli nie spełni on ich oczekiwań.
87%

Konwersją może być zapisanie się do newslettera, pobranie e-booka, założenie konta, wypełnienie ankiety, czy też dokonanie zakupu. Wszystko zależy od tego, co w danej chwili jest Twoim celem biznesowym.

Zapis na newsletter to potencjał, który warto wykorzystać. Pamiętaj jednak, żeby po zapisie nie zostawić subskrybentów samym sobie! Atrakcyjne treści, które odpowiadają specyficznym potrzebom Twojej grupy docelowej, pozwolą jej na płynne przejście do kolejnych etapów lejka sprzedażowego.

Optymalizacja współczynnika konwersji w e-commerce

Optymalizacja współczynnika konwersji wymaga zrozumienia i poznania użytkowników Twojego sklepu, ich potrzeb oraz odpowiadanie na nie możliwie szybko.

 

Wszelkie działania mające na celu zwiększenie odsetku użytkowników konwertujących na Twojej stronie to optymalizacja konwersji.
W celu zwiększenia współczynnika konwersji niezbędne jest przeprowadzenie badań i testów. Nie ważne na co się zdecydujesz, ważne, żeby działać!

Zdjęcia dłoni nad dokumentami - analiza wyników sprzedażowych
Skrupulatna analiza danych dostarcza cennych informacji, które mogą pomóc w zwiększeniu konwersji.

Jak dokonuje się pomiarów konwersji w branży e-commerce?

Od czego zacząć? Warto pomyśleć o przeprowadzeniu audytu. UX Researcher dogłębnie przeanalizuje Twoją witrynę i przedstawi wszystkie słabe punkty w obszernym raporcie. Dopełnieniem będzie analiza zachowań użytkowników na stronie za pomocą map i nagrań, a elementy, które wymagają większego zastanowienia można przetestować za pomocą testów A/B.

Zrzut ekranu pełen wykresów z wynikami audytu UX
Dobrze przygotowany raport pomoże Ci w określeniu kierunku zmian i udoskonaleń.

Analiza nagrań, map oraz testy A/B wymagają ruchu w sklepie. Jeśli Twój sklep jest nowy lub osób odwiedzających jest niewiele, możesz śmiało polegać na wiedzy UX Researchera odnośnie dobrych praktyk, zasad projektowych, czy behawiorystyki. 

 

Poza zmianami w sklepie warto zadbać o widoczność w internecie. Mamy tu na myśli rozpoczęcie działań marketingowych oraz optymalizację SEO. One również mają wpływ na konwersję, ponieważ sprowadzą ruch do Twojego sklepu.

Specjalista SEO analizujący dane na ekranie komputera
Specjalista, który zaudytuje Twoją witrynę rozjaśni Ci wszelkie zawiłości związane z jej wynikami.

Bieżące monitorowanie, analizowanie jakości strony i zgodności z oczekiwaniami użytkowników jest kluczem do zbudowania i podtrzymania wysokiego współczynnika konwersji. Warto, więc prowadzić działania optymalizacyjne w sposób ciągły. Użytkownicy się zmieniają, ich oczekiwania stale rosną. Twój sklep nie powinien stać w miejscu.

Większe zyski Twojego sklepu? CRO może Ci pomóc!

Zwiększenie przychodu to marzenie niejednego przedsiębiorcy. Nie da się ukryć, że jest to cel do którego dążą wszystkie firmy niezależnie od wielkości, czy pozycji na rynku. Co ma więc z tym wspólnego CRO? Wyjaśniamy…

Jeżeli Twoja konwersja na stronie się zwiększy – to automatycznie zysk pójdzie w górę bez zwiększonych wydatków np. na SEO.

Klienci jak bumerang...

Jeżeli ze strony korzysta się łatwo i przyjemnie, wszystko współgra ze sobą i nie ma żadnych przykrych „niespodzianek”, to klienci bardzo chętnie odwiedzą ją ponownie. Nikt nie lubi wiecznie ładujących się podstron, czy szukania kluczowych informacji, ukrytych między dziwnymi kategoriami.

 

Optymalizacja konwersji ma na celu zatrzymać użytkowników, którzy pojawili się już na Twojej stronie. Jej zadaniem jest również zmniejszyć koszty pozyskiwania nowych klientów.

Analiza zachowań użytkowników za pomocą nagrań video to proces najbardziej wymagający ze wszystkich etapów CRO, ale również najskuteczniejszy. W ten sposób pozyskasz cenne informacje dotyczące procesu zakupowego.
0
5 x trudniej jest pozyskać nowego klienta, niż utrzymać już istniejącego.

Czy optymalizacja współczynnika konwersji zawsze działa?

…nie zawsze, niestety!
Twoja strona internetowa jest po optymalizacji konwersji, ale nie przynosi zakładanych efektów? Problem może leżeć w produkcie – jego jakości, czy cenie. Nawet najlepiej przygotowane CRO nie zapewni gwarancji na sukces, jeżeli produkt nie spełnia oczekiwań rynkowych. Nie zachęci to użytkowników do powrotu na stronę internetową, a tym bardziej zakupu.

 

Kolejnym błędem jest również termin wykonania – potrzeba czasu na dogłębną analizę, a pośpiech może spowodować błędne wnioski. Faza badań i analiza danych jest bardzo istotna, więc powinna być przeprowadzana szczegółowo. Nie da się ominąć poszczególnych kroków, jeżeli zależy Ci na wymiernych rezultatach.

Pamiętaj, że przeprowadzaniem audytów CRO zajmują się specjaliści, którzy pomogą Ci na każdym etapie Twoich działań w sieci, aby zapewnić Twojej witrynie wartościową konwersję.

Portret biznesowy specjalistki UX z Click Leaders - Małgorzaty Urbańczyk

Małgorzata Urbańczyk

Specjalistka UX. Zajmuje się audytowaniem stron sklepów internetowych. Przeprowadza analizy zachowań użytkowników za pomocą danych jakościowych, w celu jak najlepszej optymalizacji konwersji.

zobacz także

Dobra agencja e-commerce. Jak ją znaleźć?

Czym jest agencja e-commerce i jak może Ci pomóc? Agencja e-commerce to zespół profesjonalistów…

Czytaj więcej

Dane jakościowe – co o nich wiemy?

Myśląc o danych wyobrażasz sobie najczęściej liczby, które możesz wyciągnąć z narzędzi analitycznych takich,…

Czytaj więcej

Jak budować markę na Instagramie?

Czy istnieje recepta na zbudowanie silnej marki dla Twojego e-commerce na Instagramie? Być może……

Czytaj więcej