E-commerce u progu 2023 – dokąd zmierza?

07 grudnia 2022

Grafika przedstawiająca elementy obrazujące zakupy online, np. koszyk czy torebki na zakupy

Rok 2022 zbliża się ku końcowi, a w branży e-commerce mamy wrażenie, że przybyło nam sporo siwych włosów. Był to czas wielu wyzwań, które niejednokrotnie nakładały się na siebie zmuszając nas – przedsiębiorców i marketerów do znacznie większego wysiłku.

Jakie trendy w e-commerce obserwowaliśmy na przestrzeni bieżącego roku?

Pandemia i jej skutki

Choć wydawać by się mogło, że najgorsze za nami, wygląda na to, że temat pandemii przykleił się jednak na dłużej. Obostrzenia spowodowały, że duża część biznesów zmuszona była przenieść swoje działania do przestrzeni internetowej. Restrykcje miały też wpływ na funkcjonowanie łańcuchów dostaw – co niewątpliwie przysporzyło nam sporo problemów.

Czy jesteśmy w stanie wymienić pozytywne skutki całej tej sytuacji w kontekście branży e-commerce? Zdecydowanie tak! Znaczna część osób, które do tej pory dokonywały zakupów wyłącznie w formie stacjonarnej poznała zalety sklepów online i pozostała im wierna nawet po ponownym otwarciu placówek tradycyjnych. Mało tego, okazało się, że obie formy sprzedaży mogą nadal funkcjonować i wzajemnie się uzupełniać.

Fotografia kobiety w maseczce, która dokonuje zakupów przez telefon komórkowy
Zmiana nawyków zakupowych była naturalną konsekwencją nałożonych obostrzeń związanych z pandemią Covid-19.

Zmiany wymagań klientów

W 2022 roku obserwujemy dynamiczne zmiany zachowań klientów, które wymagają trafnej analizy i…skutecznej reakcji. Większa konkurencja na rynku oznacza dla Ciebie wyższe koszty pozyskiwania wartościowego ruchu i więcej oczekiwań, którym musisz sprostać. Twój klient ma do dyspozycji porównywarki cen i sporo miejsc, w których może zweryfikować opinie o Twoim produkcie. Samo dodanie czegoś do wirtualnego koszyka wcale nie oznacza zakupu zakończonego płatnością.

Na co klienci zwracają teraz większą uwagę?

Po pierwsze termin quick commerce, czyli taki e-commercowy fast food. Klienci nie mają już czasu na „przygotowanie do wysyłki w terminie do 48h”. Oczekują, że wybrany przez nich produkt zostanie wysłany niemal natychmiast, aby najpóźniej w kolejnym dniu roboczym trafić do paczkomatu.

Uwaga, jeżeli do tej pory używałeś standardowych opakowań to zastanów się nad kolejną tendencją, która wybija się w zachowaniach klientów. Podejście eko, z całą listą wymagań dotyczących zarówno składników, jak i wspomnianych opakowań to trend, którego nie sposób zignorować. Konsumenci dokonują coraz bardziej świadomych wyborów i coraz częściej piętnują green washing. Dlatego jeśli w 2023 roku naprawdę zależy Ci zarówno na klientach, jak i na naszej Planecie – rozważ wprowadzenie prawdziwie ekologicznych rozwiązań.

Grafika pokazująca przykłady ekologicznych produktów wykonanych z drewna, czy surowego płótna
Twoi klienci są coraz bardziej świadomi, czy dany produkt jest naprawdę ekologiczny.

Znienawidzony termin…inflacja

Kolejny atrybut roku 2022, od którego nie sposób uciec. Wyższe koszty utrzymania, drożyzna w sklepach i niepewność, która towarzyszy Twoim klientom oraz rzutuje na ich zwyczaje zakupowe. Szukając oszczędności możesz stanąć przed koniecznością redukcji etatów, albo budżetu reklamowego. To sprawi, że prowadzenie skutecznego biznesu e-commerce nie będzie łatwym zadaniem.

Zima u progu 2023 roku to pora największych od lat wyzwań, z jakimi będą się musieli zmierzyć Polacy. Czy będą mieli środki, aby korzystać z Twoich usług? Czy problemy z ogrzaniem domu, a nawet wyżywieniem rodziny nie sprawią, że zakupy w Twoim sklepie online odejdą na dalszy plan…no, chyba że handlujesz węglem.

Wojna na Ukrainie

Jeszcze w styczniu marudziliśmy, jak wielkie piętno na rynku odcisnęła pandemia koronawirusa…Któż mógł się spodziewać, jak zmieni się rzeczywistość po 24 lutego. Atak Rosji na Ukrainę odbił się echem na wielu obszarach naszego życia – od ekonomii, po zachowania społeczne. Polacy zaczęli się angażować w akcje charytatywne, na dalszy plan odsuwając rozrywkę i dobra luksusowe. Biznesy e-commerce po chwili konsternacji zaczęły okazywać solidarność z walczącą Ukrainą w postaci pomocy finansowej, a także w sposób symboliczny – dostosowując branding, czy tworząc podstrony w języku ukraińskim. 

Niemal 6 milionów uchodźców to – co by nie mówić – kolejna grupa docelowa, której zachowania zakupowe warto poznać. I tu do gry wkracza CSR (ang. Corporate Social Responsibility), czyli trend do aktywnego udziału marek w działaniach prospołecznych.

Przykłady logotypów polskich marek które zmieniły swój branding w solidarności z Ukrainą
Wiele marek okazało wsparcie dla walczącej Ukrainy za pomocą tymczasowej zmiany brandingu.

Jakie zmiany w e-commerce wymusiła obecna sytuacja?

Najważniejsza lekcja dla e-commerce w 2022 roku?
Jedynym pewnikiem są…zmiany. Tylko biznesy, które zareagowały na nie w odpowiedni sposób zdołały utrzymać się na powierzchni.

Butik stacjonarny, który w czasach pandemii otworzył się na sprzedaż online jest teraz w stanie zrewidować, czy w danym przypadku opłaca się działanie „na dwa fronty”. W końcu klienci nadal lubią zobaczyć i „poczuć” tkaninę na własnej skórze, zanim zamówią właściwy rozmiar sukienki i…odbiorą ją w paczkomacie koło własnego domu.

Firmy, które w czasie lockdownu działały nad świadomością marki w mediach społecznościowych teraz mogą zbierać owoce swojej pracy, jeżeli udało im się zlojalizować swoich odbiorców.
Przedsiębiorcy, którzy zadbali o automatyzację procesów zakupowych, czy spersonalizowane mailingi, nie będą się teraz obawiać redukcji godzin na obsługę klienta.

Skuteczny e-commerce, jak nadążyć za światem?

E-commerce, który się nie rozwija – stoi w miejscu, natomiast e-commerce, który stoi w miejscu – tak naprawdę zostaje w tyle, bo konkurencja nie śpi.

Jak nadążyć za trendami 2023 i nie dać się zaskoczyć? Warto sobie uzmysłowić dwie kwestie:

Po pierwsze, nasza rzeczywistość nadal będzie ulegać zmianom. Elastyczność to jedna z kompetencji, które są obecnie najcenniejsze. Upewnij się, że masz wokół siebie zespół, który jest kreatywny, otwarty na zmiany i ciągły rozwój. Nie zakładaj że wszystko, co teraz radzą Ci eksperci będzie nadal zalecane po kilku miesiącach.

Kolejną kwestią są uniwersalne wartości, które pozostają aktualne dla Twoich klientów bez względu na trendy. Zaangażowanie marki w indywidualne przypadki, troskliwa opieka nad klientem, wysoka jakość produktu i profesjonalne doradztwo – to wyróżniki, które pozwolą Ci przetrwać, kiedy inni będą się prześcigać w kategorii „kto taniej”. Konsumenci kupują u marek, które kochają i które kochają ich znajomi – to się nie zmienia i to warto mieć stale z tyłu głowy.

Pracownicy działu graficznego analizują szkice dotyczące makiety sklepu online
Wartości, jakie wyznaje Twoja marka powinny być fundamentem jej wszelkich działań.

Co dla e-commerce przyniesie 2023 rok?

Spodziewaj się dużego nacisku na personalizację. Twój klient chce być traktowany wyjątkowo i oczekuje obsługi skrojonej na miarę. Przydatne okazują się narzędzia wykorzystujące AI – czyli sztuczną inteligencję. Na podstawie dotychczasowych zakupów jesteś w stanie dopasować sugestie produktowe, a nawet specjalne oferty – np. wyprzedzając potrzebę klienta, który zakupił suplement diety w słoiczku na 3 miesiące i wkrótce może potrzebować kolejnego opakowania.

 

Wiesz już, że kolejnym ważnym aspektem jest czas, a właściwie jego brak. W 2023 warto się postarać, żeby proces zakupowy skrócić do absolutnego minimum. Co powiesz na wybieranie głosowe? Jeżeli takie rozwiązanie wydaje Ci się odległą abstrakcją, to pogadajmy za kilka miesięcy.

 

Tiktokizacja mediów społecznościowych to kolejna silna tendencja. Zmniejszamy natężenie treści i przenosimy się w świat krótkich kreacji video. Czy Ci się to podoba, czy nie – IG reels nadal będą eksponowane silniej niż fotografie. Chodzi tu o skuteczniejsze przykucie uwagi obserwatorów, a także lepszą prezentację produktów, czy usług. Walka z algorytmem nie ma tu większego sensu, pozostaje Ci więc dotrzymać kroku tym, którzy już wdrażają coraz to bardziej zgrabne i dopracowane „rolki”. Chcesz zobaczyć nasze? Kliknij tutaj.

 

Co jeszcze przyniesie rok 2023 w świecie e-commerce? Zmiany ze strony gigantów, jak choćby ta na temat ciasteczek Google. Większy nacisk na bezpieczeństwo danych, które w dobie hakerskich ataków nadal jest zagrożone. Kolejne niespodzianki, na które w pewnym sensie możesz się przygotować, choćby na poziomie mentalnym.

Kto może Ci pomóc w rozwoju biznesu e-commerce?

Jeżeli ambitnie traktujesz rozwój swojego biznesu e-commerce, dokładnie przyjrzyj się swoim zasobom. W Twoim zespole powinien się znaleźć manager projektu, który będzie w stanie zarządzać poszczególnymi działami. Warto zadbać o skuteczną komunikację i poczucie, że każdy z pracowników gra do wspólnej bramki. W dzisiejszych czasach wyjątkowo cenna jest kreatywność i zwinność w dostosowywaniu się do sytuacji na rynku, która – jak widzisz – jest niezwykle dynamiczna.

Jedną z podstawowych kompetencji, na którą powinno się zwrócić uwagę jest umiejętność analizy danych. Czasy pełne wyzwań biznesowych to już nie jest miejsce na wróżenie z fusów, czy taktykę „spray and pray”. Znajdź specjalistów, którzy szybko wyciągną wnioski i do maksimum wykorzystają potencjał dostępnych narzędzi. Dzięki temu będziesz w stanie zoptymalizować swoje działania i lepiej wykorzystać dostępny budżet.

Pracownik agencji e-commerce Click Leaders przed ekranem komputera dokonuje analizy nagrań
Umiejętność analizy danych będzie jedną z najbardziej pożądanych kompetencji w 2023 roku.

Czy agencja e-commerce to Twój sprzymierzeniec?

Jeżeli Twój zespół nie jest jeszcze kompletny, albo większość obowiązków należy do jednej osoby – może się okazać, że wynajęcie agencji e-commerce będzie najlepszym rozwiązaniem dla Twojego biznesu. Doświadczone agencje są na bieżąco z wszelkimi nowinkami, posiadają też dostęp do narzędzi, których koszty mogą być zawrotne dla pojedynczego użytkownika. Szukając agencji zwróć uwagę na dokładny zakres jej usług, zasoby specjalistów i rzecz jasna – portfolio.

Czy dasz sobie radę bez agencji? Jeżeli posiadasz odpowiednie osoby w swoim zespole, albo jesteś w stanie je pozyskać – tak. Pamiętaj jednak, że proces szkoleniowy trwa stosunkowo długo, a Twoi pracownicy mają także swoje standardowe obowiązki. Dlatego rozwiązaniem bliskim ideału może być współpraca hybrydowa, w której część zadań wykonywanych jest przez przeszkolonych pracowników, a reszta przez wyspecjalizowaną agencję e-commerce.

Z taką drużyną wspierającą Twój e-commerce odważnie stanie naprzeciw wyzwań, jakie przyniesie rok 2023.
Jak myślisz, co nas tym razem zaskoczy?

zobacz także

Jak zwiększyć sprzedaż na Black Friday: strategie i pomysły

Black Friday to jedno z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu marketingowym i przyciąga setki tysięcy…

Czytaj więcej

10 błędów Black Friday, które rujnują Twój biznes

Black Friday to nie tylko wyjątkowa okazja dla konsumentów, ale również wyzwanie dla właścicieli…

Czytaj więcej

PrestaShop 9 – co przyniesie najnowsza wersja?

Jako specjaliści w dziedzinie e-commerce, jesteśmy przyzwyczajeni do ciągłego rozwoju i innowacji. W momencie…

Czytaj więcej