
Akcje świąteczne, które zwiększą sprzedaż w Twoim e-commerce
Okres Świąt Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas w roku, w którym odczuwamy szczególnie magiczną…
27 grudnia 2022
Optymalizacja współczynnika konwersji (z ang. conversion rate optimisation, w skrócie CRO) dotyczy wszystkich działań, które prowadzą do poprawy współczynnika konwersji w sklepie internetowym.
Głównie mierzony jest współczynnik dotyczący zakupów, czyli procent użytkowników, którzy dokonali zakupu – konwersji.
Dla niewtajemniczonych: konwersja jest wykorzystywana w wielu branżach i w podstawowym znaczeniu oznacza zmianę, transformację. Aby jednak Cię nie zanudzić nudnymi regułkami i sztywnymi definicjami, postaramy się przybliżyć Ci temat na bardzo konkretnym przykładzie. Konwersja na stronie internetowej to nic innego jak specyficzna czynność wykonana przez użytkownika.
Konwersją może być zapisanie się do newslettera, pobranie e-booka, założenie konta, wypełnienie ankiety, czy też dokonanie zakupu. Wszystko zależy od tego, co w danej chwili jest Twoim celem biznesowym.
Optymalizacja współczynnika konwersji wymaga zrozumienia i poznania użytkowników Twojego sklepu, ich potrzeb oraz odpowiadanie na nie możliwie szybko.
Wszelkie działania mające na celu zwiększenie odsetku użytkowników konwertujących na Twojej stronie to optymalizacja konwersji.
W celu zwiększenia współczynnika konwersji niezbędne jest przeprowadzenie badań i testów. Nie ważne na co się zdecydujesz, ważne, żeby działać!
Od czego zacząć? Warto pomyśleć o przeprowadzeniu audytu. UX Researcher dogłębnie przeanalizuje Twoją witrynę i przedstawi wszystkie słabe punkty w obszernym raporcie. Dopełnieniem będzie analiza zachowań użytkowników na stronie za pomocą map i nagrań, a elementy, które wymagają większego zastanowienia można przetestować za pomocą testów A/B.
Analiza nagrań, map oraz testy A/B wymagają ruchu w sklepie. Jeśli Twój sklep jest nowy lub osób odwiedzających jest niewiele, możesz śmiało polegać na wiedzy UX Researchera odnośnie dobrych praktyk, zasad projektowych, czy behawiorystyki.
Poza zmianami w sklepie warto zadbać o widoczność w internecie. Mamy tu na myśli rozpoczęcie działań marketingowych oraz optymalizację SEO. One również mają wpływ na konwersję, ponieważ sprowadzą ruch do Twojego sklepu.
Bieżące monitorowanie, analizowanie jakości strony i zgodności z oczekiwaniami użytkowników jest kluczem do zbudowania i podtrzymania wysokiego współczynnika konwersji. Warto, więc prowadzić działania optymalizacyjne w sposób ciągły. Użytkownicy się zmieniają, ich oczekiwania stale rosną. Twój sklep nie powinien stać w miejscu.
Zwiększenie przychodu to marzenie niejednego przedsiębiorcy. Nie da się ukryć, że jest to cel do którego dążą wszystkie firmy niezależnie od wielkości, czy pozycji na rynku. Co ma więc z tym wspólnego CRO? Wyjaśniamy…
Jeżeli Twoja konwersja na stronie się zwiększy – to automatycznie zysk pójdzie w górę bez zwiększonych wydatków np. na SEO.
Jeżeli ze strony korzysta się łatwo i przyjemnie, wszystko współgra ze sobą i nie ma żadnych przykrych „niespodzianek”, to klienci bardzo chętnie odwiedzą ją ponownie. Nikt nie lubi wiecznie ładujących się podstron, czy szukania kluczowych informacji, ukrytych między dziwnymi kategoriami.
Optymalizacja konwersji ma na celu zatrzymać użytkowników, którzy pojawili się już na Twojej stronie. Jej zadaniem jest również zmniejszyć koszty pozyskiwania nowych klientów.
…nie zawsze, niestety!
Twoja strona internetowa jest po optymalizacji konwersji, ale nie przynosi zakładanych efektów? Problem może leżeć w produkcie – jego jakości, czy cenie. Nawet najlepiej przygotowane CRO nie zapewni gwarancji na sukces, jeżeli produkt nie spełnia oczekiwań rynkowych. Nie zachęci to użytkowników do powrotu na stronę internetową, a tym bardziej zakupu.
Kolejnym błędem jest również termin wykonania – potrzeba czasu na dogłębną analizę, a pośpiech może spowodować błędne wnioski. Faza badań i analiza danych jest bardzo istotna, więc powinna być przeprowadzana szczegółowo. Nie da się ominąć poszczególnych kroków, jeżeli zależy Ci na wymiernych rezultatach.
Pamiętaj, że przeprowadzaniem audytów CRO zajmują się specjaliści, którzy pomogą Ci na każdym etapie Twoich działań w sieci, aby zapewnić Twojej witrynie wartościową konwersję.
Specjalistka UX. Zajmuje się audytowaniem stron sklepów internetowych. Przeprowadza analizy zachowań użytkowników za pomocą danych jakościowych, w celu jak najlepszej optymalizacji konwersji.
Akcje świąteczne, które zwiększą sprzedaż w Twoim e-commerce
Okres Świąt Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas w roku, w którym odczuwamy szczególnie magiczną…
10 błędów Black Friday, które rujnują Twój biznes
Black Friday to nie tylko wyjątkowa okazja dla konsumentów, ale również wyzwanie dla właścicieli…
Jak zwiększyć sprzedaż na Black Friday 2023: strategie i pomysły
Black Friday to jedno z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu marketingowym i przyciąga setki tysięcy…