Menu dla sklepu internetowego, jak je zaprojektować?

17 sierpnia 2022

Obrazek przedstawiający osobę siedzącą przy laptopie pracującą nad układem sekcji menu

Menu to niewątpliwie jeden z ważniejszych elementów w Twoim sklepie. To, jaką formę przybierze w dużej mierze definiuje, jak Twoja strona będzie odbierana pod kątem łatwości nawigowania i poruszania się. Jeżeli kategoryzacja to dla Ciebie czarna magia, doczytaj ten artykuł do końca – zainspiruj się!

Jakie powinno być menu dla sklepu internetowego?

Przejrzyste? To na pewno! Pozwalające na łatwe dotarcie do poszczególnych grup produktów? Rzecz jasna!

 

Kategorie powinny być nazwane w taki sposób, aby pasowały do zawartości. Można sobie oczywiście pozwolić na pewną dozę kreatywności, która pasuje do Twojej branży, ale na pierwszym miejscu postaw czytelność, a nie słowotwórcze zapędy swojego copywritera.

 

Unikaj nazw takich jak “inne” czy “pozostałe”, ponieważ nic to nie mówi ani użytkownikom, ani tym bardziej robotom odwiedzającym Twój sklep.

Przykład menu zaprojektowanego przez agencję Click Leaders dla sklepu z odzieżą Makadamia
Dobrze zaprojektowane menu jest niczym brama do zakupów w Twoim sklepie.

Pomiędzy menu, a pozostałymi treściami na stronie powinien być kontrast, aby pasek przyciągał spojrzenia użytkowników.

 

Jeżeli strona jest obszerna, to podczas scrollowania menu powinno przesuwać się razem z ruchem – w ten sposób szanujesz czas użytkownika i dbasz o jego komfort.

 

Zorientuj się w jaki sposób robią to giganci – np. Google. Warto skorzystać z jego taksonomii. Co to takiego?

 

Taksonomia to nic innego jak system klasyfikacji i kategoryzacji używany przez Google w celu uporządkowania produktów w kanale zakupów. Podpatrz gigantów w swojej branży, sprawdź jak robi to konkurencja, która jest „top of the top”.

 

Łatwo nie będzie, ale możemy Ci obiecać, że efekty przerosną Twoje oczekiwania.

Jakie są rodzaje menu dla sklepu internetowego?

Menu poziome

Najpopularniejsze menu w formie poziomego paska na górze strony. Pamiętaj, aby ograniczyć ilość zakładek i odpowiednio je nazwać, aby nawigacja była jak najbardziej intuicyjna.

 

„Kontakt” zwykle umieszcza się po prawej stronie, zaś najistotniejsze elementy po lewej, bo to tam w pierwszej kolejności kierowane jest oko użytkownika.

 

Zadaj sobie pytanie, czego Twój Klient potrzebuje w pierwszej kolejności i umieść odpowiedź w formie odpowiedniej zakładki menu.

Przykład menu poziomego zaprojekowanego dla sklepu LaDiosa
Po lewej stronie warto umieścić najbardziej popularne kategorie produktów.

Menu pionowe

Sprawdza się, kiedy chcesz umieścić w nim dużo elementów. Pozwala na rozwijaniu większej ilości kategorii bez straty dla czytelności. Pamiętaj jednak aby i w tym przypadku nie przeładować strony nadmierną ilością informacji.

Przykład menu w formie pionowej, sklep z artykułami dla zwierząt Zooapteka
Jeżeli Twój sklep ma wiele kategorii, warto rozważyć użycie menu w formie pionowej.

Hamburger menu

Z pewnością spotkałeś się z ikonką trzech poziomych kresek przypominających tę popularną kanapkę. Takie menu używa się najczęściej w mobilnych wersjach strony, ponieważ ikonka nie wymaga nawet dopisania nazwy „menu”. Może być jednak trudna do zlokalizowania dla niektórych użytkowników..

Przykład zastosowania menu typu hamburger w sklepie internetowym
Hamburger menu wygląda korzystnie zwłaszcza w wersji mobilnej.

Jak zaprojektować dobre menu dla sklepu?

Z pozoru łatwe zadanie może przysporzyć wielu kłopotów.

 

Poniżej zobaczysz listę pro tipów jakie warto uwzględnić podczas projektowania nawigacji dla e-commerce:

 

  • Umieść główną nawigację poziomo u góry strony lub pionowo w dół po lewej stronie strony.

  • Pasek nawigacyjny powinien przyklejać się do krawędzi strony po zjechaniu w dół.
  • Ogranicz liczbę pozycji menu, aby zwiększyć przejrzystość i koncentrację.

  • Unikaj długich pionowych list menu które po rozwinięciu znajdują się poniżej fold line (załamania strony). Lepiej dłuższe menu podzielić na mniejsze, zorganizowane sekcje.

  • Zastosowanie ikon kategorii pomoże w eksploracji rozbudowanego menu.

  • Nawigacja rozwijana powinna zawierać maksymalnie trzy poziomy zagnieżdżeń.
  • Zawsze miej kategorie nadrzędne, które powinny być klikalne.

  • Jeśli podkategoria może odnosić się do dwóch różnych kategorii, umieść ją w obu (np. „stoliki kawowe” pod „stoły” i „salon”).

  • Rozważ wyświetlanie głównych kategorii jako treści na stronie głównej (w zależności od branży i zakresu produktu mogą to być np. banery, kafelki)

  • Unikaj niejasnych kategorii produktów („więcej”, „różne”, „pozostałe” i „inne”)

  • Promowanie podkategorii na stronie głównej przyspiesza podróż wyszukiwania – Jest to szczególnie istotne podczas świąt sezonowych, kiedy podkategorie tematyczne mogą przyciągnąć więcej osób i przeglądać nieznane produkty.

  • Zaprezentuj specjalne kategorie, takie jak „nowości” oraz grupy „bestsellery” i “promocje” – Klienci mają różne intencje. Niektórzy muszą zobaczyć „co jest na topie”, a inni chcą zobaczyć tylko to, co jest na wyprzedaży.
Pracownik agencji Click Leaders pracujący przy tworzeniu sklepu internetowego
Skontaktuj się ze specjalistą, który pomoże Ci wybrać menu odpowiednie dla Twojego sklepu.

Celem menu transakcyjnego jest możliwie bezbolesne skierowanie klientów do interesującego ich produktu. Im szybciej klient dotrze do produktu, który go interesuje, tym chętniej go kupi.

 

Dotarcie do poszukiwanej rzeczy przez użytkownika jest kluczowe, jednak na zwiększenie motywacji do zakupu użytkownika wpływa dużo więcej elementów.

Menu dla sklepu internetowego nadal brzmi jak czarna magia?

Skontaktuj się ze specjalistami, którzy wyjaśnią Ci co robić, krok po kroku. Menu dla sklepu internetowego to ważny temat, którym warto się zaopiekować zanim Twój sklep zostanie pokazany światu. Jeśli jednak zauważysz niedoskonałości po pewnym czasie, warto wykonać profesjonalny audyt, który pomoże Ci w oszacowaniu elementów do zmiany.

zobacz także

Jak zwiększyć sprzedaż na Black Friday: strategie i pomysły

Black Friday to jedno z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu marketingowym i przyciąga setki tysięcy…

Czytaj więcej

10 błędów Black Friday, które rujnują Twój biznes

Black Friday to nie tylko wyjątkowa okazja dla konsumentów, ale również wyzwanie dla właścicieli…

Czytaj więcej

PrestaShop 9 – co przyniesie najnowsza wersja?

Jako specjaliści w dziedzinie e-commerce, jesteśmy przyzwyczajeni do ciągłego rozwoju i innowacji. W momencie…

Czytaj więcej