Jak zwiększyć sprzedaż na Black Friday: strategie i pomysły
Black Friday to jedno z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu marketingowym i przyciąga setki tysięcy…
17 lutego 2023
Agencja e-commerce to zespół profesjonalistów specjalizujących się w tworzeniu i obsłudze sklepów internetowych.
Zakres obowiązków poszczególnych agencji jest zróżnicowany i zależy od wielu czynników. Możesz się spotkać z firmami, które zawężają swoje działania do specyficznych obszarów, np. tworzenia sklepów na konkretnych platformach, takich jak PrestaShop, czy też specyficznych branż. Inne agencje zatrudniają z kolei większe zespoły specjalistów np. z zakresu marketingu i to w tej dziedzinie mogą Ci zaoferować najwięcej.
Optymalna agencja e-commerce powinna być w stanie zaopiekować się każdym z aspektów Twojego sklepu internetowego, służąc wsparciem technicznym oraz doradztwem zarówno na etapie tworzenia sklepu jak i jego dalszego funkcjonowania.
Wpisujesz w wyszukiwarce „dobra agencja e-commerce” i pojawia Ci się szeroka lista wyników. Po czym poznać, że dana agencja będzie najlepsza dla Twojej branży?
Zwróć na to uwagę już na początku. Jeżeli przy pierwszej rozmowie telefonicznej spotkasz się z nachalnym przedstawicielem działu sprzedaży, zauważ światełko ostrzegawcze. Dobra agencja e-commerce powinna dać Ci przestrzeń do szczegółowego opisu Twojej sytuacji. W końcu każdy biznes jest inny i zasługuje na spersonalizowane podejście.
Dobrze, jeśli otrzymasz do wypełnienia brief, w którym pojawią się pytania o background Twojej marki, aktualną pozycję wobec konkurencji, czy cele, jakie pragniesz osiągnąć. Uwaga: dobra agencja e-commerce nie zadowoli się ogólną odpowiedzią w stylu „zwiększenie sprzedaży”.
Przyjrzyj się uważnie, jaki poziom reprezentuje strona internetowa agencji, z którą rozważasz rozpoczęcie współpracy. Czy jej witryna jest wykonana starannie i estetycznie, a może wygląda, jakby tworzono ją w końcówce lat dziewięćdziesiątych? Sam widok strony internetowej agencji daje Ci sporo informacji na temat umiejętności zatrudnionych tam grafików, copywriterów, czy specjalistów UX.
Warto również sprawdzić, jakie osoby pracują na poszczególnych stanowiskach. Miej jednak na uwadze, że pozory mylą: duży skład nie zawsze oznacza szybkie i skuteczne działania, a młody wiek załogi nie musi być tożsamy z brakiem doświadczenia. Jeśli jednak widzisz, że za teksty, grafiki i kontakt z klientem jest odpowiedzialna ta sama osoba, to możesz się spodziewać, że nie będzie ona w stanie wywiązać się z wielu terminów.
Kolejnym aspektem do rozważenia jest portfolio, jakim chwali się dana agencja e-commerce. Rozbudowana sekcja blogowa, a także przykłady case studies (czyli konkretnych projektów) to wskaźniki, które sugerują, że masz do czynienia z profesjonalistami. Dzięki poznaniu dotychczasowych sklepów, jakimi opiekuje się agencja sprawdzisz, czy ma ona doświadczenie w Twojej branży. W końcu lepiej pracować z osobami, które już są wtajemniczone w tematykę sklepów odzieżowych, czy zoologicznych.
Dobra agencja e-commerce to taka, od której możesz się spodziewać indywidualnego podejścia. Zwróć uwagę na dostępne formy kontaktu, bo będzie to istotnym czynnikiem podczas pracy nad Twoim sklepem. Dowiedz się zatem, czy możliwe są spotkania osobiste, albo w formie wirtualnej. Sprawdź również, czy i jak często agencja zamierza raportować Ci wyniki swoich działań.
Tutaj pojawia się także kwestia finansowa, ponieważ agencja, która z góry podaje Ci sztywną wycenę działań raczej nie kwalifikuje się do grupy „dobrych” agencji e-commerce. Rozmowy o konkretach finansowych powinny być poprzedzone szczegółowym wywiadem, oceną potrzeb, a także zgromadzeniem odpowiedniej dokumentacji.
Marketing szeptany to jedna z najskuteczniejszych form reklamy. Także w przypadku agencji e-commerce możesz się sugerować opiniami innych przedsiębiorców. Szukając recenzji agencji w internecie pamiętaj jednak, aby wybierać te zweryfikowane. Oprócz wpisów pozytywnych warto także przeczytać, jak firma radzi sobie z ewentualnymi zarzutami byłych klientów, pracowników albo…zupełnie przypadkowych osób.
Firma, która odważnie mierzy się z krytyką i w rozsądny sposób odpowiada na zarzuty internautów pokazuje, że zależy jej na merytorycznej dyskusji, a także satysfakcji swoich klientów i partnerów biznesowych.
Analizując cele biznesowe, jakie sobie założyłeś dobra agencja e-commerce powinna udzielić szczerej odpowiedzi na pytanie, czy takie założenia są realne. Oczywiście są firmy, które przyjmują każde zlecenie, obiecując klientowi złote góry. Z czasem jednak okazuje się, że pewne wdrożenia nie są możliwe, a było to do przewidzenia praktycznie na samym początku.
Zastanów się zatem, czy chcesz płacić za czas, który koniec końców okaże się dla biznesu bezproduktywny.
Byliśmy blisko nawiązania współpracy z klientem wydawałoby się idealnym. Znakomity asortyment, wiele lat doświadczenia, duży potencjał i spory budżet. Firma naciskała na działania reklamowe o dużym nasileniu zakładając, że pozostałe aspekty biznesowe działają bez zarzutu. Szybko jednak dostrzegliśmy, że niezadowalające wyniki sprzedażowe mają swoje źródła w źle funkcjonujących strukturach sklepu. W takim przypadku działania chociażby w mediach społecznościowych mijały się z celem. Angażowanie fanów do odwiedzania witryny, na której ciężko cokolwiek zamówić to jedynie przepalanie budżetu i powodowanie niepotrzebnej frustracji potencjalnych klientów.
Uczciwa agencja e-commerce w takiej sytuacji przedstawia brutalną nawet prawdę, stawiając dobro klienta ponad swoje zyski. Może się zdarzyć, że nie usłyszysz od niej tego, czego oczekiwałeś, ale potraktuj to jako przysługę, dzięki której unikniesz wdepnięcia na e-commercową minę.
Pamiętaj, że na każdym etapie współpracy powinieneś się czuć na tyle komfortowo, żeby zadać nurtujące Cię pytanie. Dobra agencja chętnie dzieli się wiedzą i cierpliwie wyjaśnia kwestie techniczne. Wszystko po to, abyś rozumiał zachodzące procesy, a także stopniowo podejmował samodzielne działania.
Szukając agencji idealnej zastanów się dokładnie nad swoimi celami biznesowymi. Nawiąż kontakt z agencjami, których portfolio wydaje Ci się atrakcyjne. Rozmowy wstępne szybko zweryfikują kompetencje i doświadczenie, pozwolą także na oszacowanie kosztów.
Dobra agencja e-commerce powinna do Twojego biznesu podejść indywidualnie nawet jeśli ma już w swoim dorobku podobne projekty. A zatem dogłębny research i szczypta intuicji to Twoi sprzymierzeńcy w poszukiwaniu firmy, która będzie w stanie zaopiekować się Twoim biznesem online.
Jak zwiększyć sprzedaż na Black Friday: strategie i pomysły
Black Friday to jedno z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu marketingowym i przyciąga setki tysięcy…
10 błędów Black Friday, które rujnują Twój biznes
Black Friday to nie tylko wyjątkowa okazja dla konsumentów, ale również wyzwanie dla właścicieli…
PrestaShop 9 – co przyniesie najnowsza wersja?
Jako specjaliści w dziedzinie e-commerce, jesteśmy przyzwyczajeni do ciągłego rozwoju i innowacji. W momencie…